Plantenetende dino wisselde tanden zeker elke twee maanden

dino

Wetenschappers hebben ontdekt dat plantenetende dinosaurussen hun tanden opvallend vaak wisselden. Gemiddeld ging een tand maar één tot twee maanden mee. Gelukkig hadden de dino’s genoeg reserve-tanden ‘liggen’: onder elke tand zaten tot wel vijf reserve-exemplaren op hun kans te wachten.

Dat schrijven onderzoekers in het blad PLoS ONE. Ze baseren hun conclusies op een onderzoek naar twee gigantische plantenetende dino’s: Diplodocus en Camarasaurus.

Dentine
Om te achterhalen hoelang de tanden van deze dinosaurussen meegingen, richtten de onderzoekers zich op dentine. Dit is een laagje in een tand, dat zich tussen de kroon en het glazuur bevindt. Dit laagje groeit gedurende het leven van een dier. Door te kijken hoe omvangrijk het laagje is, kan worden vastgesteld hoelang een tand meeging.

…onlangs een tand van een T. rex in de staart van een andere dinosaurus is teruggevonden? De vondst wijst erop dat T. rex een echte jager was.

Wisselen
Uit het onderzoek blijkt dat Diplodocus elke tand gemiddeld elke 35 dagen wisselde. Onder elke tand zaten zo’n vijf reserve-exemplaren. Camarasaurus wisselde zijn tanden gemiddeld elke 62 dagen en had drie reserve-tanden op voorraad. “Een bijna 30 meter lange plantenetende dinosaurus had elke één tot twee maanden op elke plek een nieuwe tand,” concludeert onderzoeker Michael D’Emic.

Kwaliteit of kwantiteit
De tanden van de plantenetende dino’s gingen klaarblijkelijk dus maar even mee. “Bij de plantenetende dinosaurussen was kwantiteit belangrijk dan kwaliteit als het om het maken van tanden ging.” En dat staat haaks op de manier waarop grote zoogdieren die vandaag de dag nog in leven zijn, tanden produceren. Voor hen is kwaliteit juist belangrijker.

Dat de tanden van de plantenetende dinosaurus zo relatief kort meegingen, is goed te verklaren. Diplodocus en Camarasaurus waren echte giganten die dagelijks enorme hoeveelheden planten naar binnen werkten. Waarschijnlijk sleten hun tanden daardoor snel af, waardoor het nodig was om deze regelmatig te vervangen.

"Plant-eating dinosaurs replaced teeth often, carried spares" - PLoS ONE