Rat houdt altijd een oog op de hemel gericht

rat

Wetenschappers hebben ontdekt dat ratten in staat zijn om hun ogen in tegenovergestelde richting te bewegen en zo altijd een oog op de hemel gericht te houden. Mogelijk hebben ze die vaardigheid ontwikkeld, omdat ze in de lucht nogal wat vijanden hebben.

Onderzoekers van het Max Planck Instituut deden hun ontdekking met behulp van piepkleine camera’s. Deze camera’s – die nog niet eens één gram wogen – werden op de kop van ratten geplaatst en legden daar de razendsnelle bewegingen van de rattenogen vast. Ook stelden de onderzoekers vast waar de ratten precies naar keken.

Verschillende bewegingen
Zo ontdekten de onderzoekers dat de ratten in staat zijn om hun ogen in verschillende richtingen te laten bewegen. En dat is best verrassend. Ratten verwerken visuele informatie op ongeveer dezelfde manier als wij mensen, maar toch bewegen hun ogen zich klaarblijkelijk op een hele andere manier. “Onze ogen bewegen altijd samen en volgen hetzelfde object,” legt onderzoeker Jason Kerr uit. “Bij ratten bewegen de ogen over het algemeen in een tegenovergestelde richting.” Een andere ontdekking die de onderzoekers deden, was dat ratten de twee beelden die hun ogen verzamelen niet lieten fuseren. En ook dat staat haaks op hoe wij mensen met visuele informatie omgaan: de informatie die onze twee ogen verzamelen, wordt wel samengesmolten tot één beeld.

Positie van de kop
Verdere experimenten met de ratten tonen aan dat de bewegingen van de ogen van de rat grotendeels afhankelijk zijn van de positie van het hoofd. “Wanneer het hoofd naar beneden kijkt, bewegen de ogen zich naar achteren, weg van de top van de neus,” vertelt Kerr. “Wanneer de rat zijn hoofd opheft, kijken de ogen vooruit.” De gezichtslijnen van het ene en andere oog kruisen elkaar dan. “Als het dier zijn hoofd neerlegt, beweegt het oog aan de onderste zijde van het hoofd naar boven en het andere oog beweegt naar beneden.”

Wanneer wij mensen ergens naar kijken, dan moet de gezichtslijn van beide ogen parallel lopen, anders krijgen we het object dat we bekijken niet helder. Ratten kunnen hun twee ogen afzonderlijk van elkaar in een andere richting laten bewegen. De twee gezichtslijnen lopen daardoor soms wel tientallen graden uiteen. Het gevolg daarvan is dat de rat – ongeacht de positie van zijn kop – altijd in staat is om het luchtruim in de gaten te houden. En dat is geen overbodige luxe, zo stellen de onderzoekers. Vogels zijn namelijk één van de grootste vijanden van de rat.

"Rats have a double view of the world" - MPG.de
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door © MPI for Biological Cybernetics / Kerr.