Reuzenster op de grens tussen licht en donker

De linkerkant van de zwakke nevel Gum 19 is donker, de rechterkant is licht. De hete blauwe superreus V391 Velorum zorgt voor deze bizarre grens. Aan de ene kant warmt de ster interstellair stof op. Aan de andere kant niet, waardoor de nevel daar donker oogt.

De ster in Gum 19 is 22.000 lichtjaar van de aarde verwijderd. ESO’s New Technology Telescope van het La Silla observatorium in Chili heeft een foto gemaakt van het zwakke object. Wetenschappers gebruikten de infraroodtelescoop om gedeeltelijk door de nevel te kijken. Een ‘normale’ telescoop komt niet verder dan de donkere gaswolken.

In Gum 19 huist een superhete ster met de naam V391 Velorum. Deze blauwe ster heeft een oppervlaktetemperatuur van 30.000 graden Celsius. De helderheid van V391 Velorum fluctueert zo nu en dan als het gevolg van activiteit op de ster. Zo ejaculeert de ster regelmatig grote hoeveelheden materie de ruimte in. Deze schokgolven zorgen ervoor dat er nieuwe sterren ontstaan in de nevel.

Grote sterren zoals V391 Velorum houden het niet lang vol. Over tien miljoen jaar explodeert de ster waarschijnlijk in een supernova. Veel korter dan onze zon. Die heeft als middelgrote ster een levensduur van zeker tien miljard jaar. Als de supernova-explosie plaatsvindt, is het mogelijk dat de nevel drastisch van kleur en vorm verandert.