Sneller-dan-het-licht-deeltjes: een foutje?

Vorig jaar werd bekend dat er deeltjes zijn die sneller reizen dan het licht. Maar nu blijkt dat er mogelijk fouten zijn gemaakt.

In september vorig jaar waren wetenschappers er getuige van hoe deeltjes in een deeltjesversneller sneller reisden dan het licht. En dat was direct wereldnieuws. Logisch. Want hier werden nogal wat wetenschappelijke theorieën verbrijzeld. De speciale relativiteitstheorie bijvoorbeeld. De theorie – opgesteld door Albert Einstein – stelt dat geen enkel deeltje in een vacuüm sneller kan reizen dan het licht.

Kritiek
Direct na de bekendmaking barstte er een storm aan kritiek los. De ene na de andere wetenschapper kwam met argumenten waarom deze ontdekking onmogelijk waar kon zijn. Wetenschappers deden zelfs moeite om de ontdekking met een andere theorie van Einstein weer onderuit te schoffelen. Ondertussen probeerden de ontdekkers hun resultaten te herhalen om duidelijkheid te scheppen. En in november lukte dat. Weer reisden de deeltjes sneller dan het licht.

…wetenschappers eind vorig jaar een mogelijke glimp van Higgs hebben gezien?

Anoniem
Maar nu krijgt het onderzoek toch nog een staartje. Het begon allemaal gisteren met een anonieme bron die tegenover ScienceInsider verklaarde dat er fouten waren gemaakt. Een losse kabel zou tot foutieve metingen hebben geleid. Conclusie: deeltjes reizen toch niet sneller dan het licht.

Officiële verklaring
Natuurlijk kunnen de ontdekkers nu niet achterblijven. En ook zij komen met een verklaring, zo weet Nature te melden. En in die verklaring is te lezen dat er mogelijk twee fouten zijn gemaakt. Deze fouten kunnen de metingen beïnvloed hebben. Maar de ontdekkers gaan nog niet zover dat ze stellen dat hun waarnemingen niet klopten. Ze benadrukken dat hun experimenten doorgaan. We zullen dus nog even geduld moeten hebben.

Dat de ontdekking voor veel ophef zorgt, is logisch. Zaken die de wetenschap lang voor waar aannemen, komen ermee op losse schroeven te staan. Geen wonder dat onderzoekers kritisch zijn en dat er de tijd wordt genomen om de waarnemingen opnieuw en opnieuw te doen. Op dit moment lijkt het nog alle kanten op te kunnen gaan. Want al zijn er foutjes gemaakt: het is nog niet bewezen dat die de resultaten ook echt beïnvloed hebben. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

"Faster-than-light neutrino measurement has two possible errors" - Nature.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Eyesplash (cc via Flickr.com).
  • Florent Huyghe

natuurlijk word dat nog vervolgd,het is altijd sensatie!

• Ph

Sensatie, neen eerder een soap, want twee kampen staan wederom lijnrecht tegen elkaar, het kamp dat de zwaartekracht theorieën wil laten verdwijnen, het kamp dat dogmatisch blijft omgaan met foutieve-incomplete theorieën.
      In the end hebben beide kampen ook wel iets gemeen, ze vrezen allen voor hun jobke:P

• Florent Huyghe

Ph,zodus aflevering 4331 komt er aan…(lol)

• Arendsoog

En de volgende keer staat hier.Na het herstel van de fouten blijken neutrino`s nog sneller.

• Waldheri

Over enkele maanden zullen we ook wat horen over de resultaten van de meting met MINOS, de Amerikaanse tegenhanger van OPERA. Ik geloof dat ze in Japan de meting ook willen gaan doen met K2K. Met de resultaten daarvan zal de meting met OPERA veel beter geïnterpreteerd kunnen worden (als meetfout of werkelijke bevinding van nieuwe fysica).

• Waldheri

Oeps, dat moest het T2K experiment zijn, niet K2K!

Noot van de redactie: wij vinden het leuk als je een reactie plaatst! Het enige wat we vragen is dat je het beschaafd en on-topic houdt. Reacties die niet aan deze regels voldoen, worden verwijderd.