Wetenschappers ontdekken spin die de flikflak doet

flikflak

Wetenschappers hebben een nieuwe spinnensoort ontdekt in Marokko. En deze spin blijkt een ware acrobaat te zijn: hij is de enige spin die in staat is om zich middels flikflak-achtige sprongen voort te bewegen.

De 'buis' waarin de spin leeft. Afbeelding: © Prof. Dr. Rechenberg.
De ‘buis’ waarin de spin leeft. Afbeelding: © Prof. Dr. Rechenberg.
De onderzoekers ontdekten de spin in de woestijn in het zuidoosten van Marokko, niet ver van de Algerijnse grens. De spin heeft de naam Cebrennus rechenbergi gekregen.

Flikflak
Familieleden van de spin verplaatsen zich door het zand door – passief – van zandduinen af te rollen. Maar C. rechenbergi pakt dat anders aan: hij duwt zich van de grond af, waarna zijn poten een serie snelle flikflak-bewegingen maken. Zo rolt de spin – actief – door het zand heen. Volgens de onderzoekers is dit – voor zover we nu weten – de enige spin die zich middels zo’n beweging verplaatst.

Dreiging
De spin gebruikt het trucje vooral wanneer hij zich bedreigd voelt. Met de flikflak-bewegingen kan de spin zo’n twee meter per seconde afleggen. De flikflak-achtige bewegingen stellen de spin zo in staat om zich twee keer sneller te bewegen dan wanneer deze gewoon loopt.

Buis
De spin leeft in een zelfgebouwde, rechtopstaande buis die hem beschermt tegen de zon, maar ook tegen roofdieren. Zijdedraden houden de buis bij elkaar.

De Marokkaanse spin is niet alleen interessant voor biologen. Dankzij zijn bijzondere manier van voortbewegen in de woestijn kunnen ook andere domeinen van wetenschap met deze spin uit de voeten. Zo hebben onderzoekers al een 25 centimeter lange robot ontwikkeld wiens wijze van voortbewegen geïnspireerd is op de bewegingen van C. rechenbergi. Deze robot kan worden ingezet in de landbouw, op de bodem van de oceaan of misschien zelfs op Mars.

"The Moroccan flic-flac spider: a gymnast among the arachnids" - Senckenberg.de
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door © Prof. Dr. Rechenberg.