Stofje in olijfolie doodt kankercellen binnen een uur

Wetenschappers hebben ontdekt dat een stofje in olijfolie in staat is om kankercellen in een half uur tot een uur tijd dood te laten gaan. En dat zonder de gezonde cellen te beschadigen.

Het gaat om het stofje oleocanthal. In een nieuw onderzoek tonen wetenschappers aan hoe het stofje kankercellen doodt. Uit het onderzoek blijkt niet alleen dat het stofje razendsnel te werk gaat, maar ook dat het gezonde cellen met rust laat.

Geen geprogrammeerde celdood
De onderzoekers lieten oleocanthal los op kankercellen en zagen dat deze razendsnel stierven. Binnen dertig minuten tot een uur hadden de kankercellen het loodje gelegd. Daarmee konden de onderzoekers al uitsluiten dat oleocanthal de kankercellen doodde door een proteïne dat apoptose, oftewel geprogrammeerde celdood in gang kon zetten, aan te vallen. Geprogrammeerde celdood kost namelijk tijd: tussen de 16 en 24 uur. De kankercellen reageerden veel sneller op oleocanthal.

…onlangs in Israël 8000 jaar oude olijfolie werd ontdekt?

Afval
Maar hoe werkte oleocanthal dan wel? De onderzoekers ontdekten dat het stofje zich richtte op een klein blaasje in de kankercel. In dit blaasje zit al het afval dat de kankercel verzameld heeft, opgeslagen. “Zodra je één van deze dingen openbreekt, gaat het mis,” stelt onderzoeker Paul Breslin. Er komen enzymen vrij die er vervolgens voor zorgen dat de kankercel doodgaat.

Gezonde cellen
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat oleocanthal gezonde cellen – die ook zo’n blaasje met afval bevatten – met rust laat. Het stofje zorgde er alleen voor dat de levenscyclus van de gezonde cellen tijdelijk stopte. “Het stofje bracht ze in slaap.” Na een dag gingen de gezonde cellen weer aan het werk alsof er niets gebeurd was.

Nader onderzoek is nu hard nodig. Zo willen de onderzoekers aantonen dat oleocanthal kankercellen in levende dieren kan doden en ervoor kan zorgen dat tumoren kleiner worden. Ook willen ze achterhalen waarom kankercellen gevoeliger zijn voor oleocanthal dan gezonde cellen.

"Ingredient in Olive Oil Looks Promising in the Fight Against Cancer" - Rutgers.edu