Studenten werken aan auto op zonne-energie waar u wel boodschappen mee kunt doen

Studenten die werken aan een super milieuvriendelijke auto: dat is niets nieuws. Maar studenten die werken aan een super milieuvriendelijke auto die echt geschikt is voor het alledaagse leven: dat is nieuw. Het Solar Team Eindhoven doet het gewoon en werkt aan een gezinsauto op zonne-energie.

Er zijn tig studententeams die aan auto’s werken die superzuinig zijn. Zo slaagde de Universiteit Twente er dit jaar nog in om een auto 1 op 727 te laten rijden. Daar gaat het hart van elke autobezitter toch harder van kloppen? Maar dat verandert al snel wanneer u de auto ziet (hieronder). Het is namelijk geen wagen om mee op vakantie te gaan, de kinderen bij de crèche af te zetten of uw wekelijkse boodschappen in te laden.

Foto: Solar Team Twente.

Chronisch probleempje
En eigenlijk is dat een beetje het chronische probleem van al die Eco Marathons en Solar Challenges waar fabelachtige records worden neergezet: het klinkt allemaal geweldig, maar in het dagelijks leven kunnen we er (nu nog) niets mee. Studenten van het Solar Team Eindhoven zijn zich daar ook van bewust en zij besloten te gaan werken aan een milieuvriendelijke gezinsauto: een wagen die deels op zonne-energie rijdt, zuinig en bovenal praktisch is. Kijk, daar kunnen wij autorijders iets mee! Waarom zijn studenten daar niet eerder op gekomen? We vroegen het Juliette van der Lof, lid van het Solar Team Eindhoven. “Het heeft waarschijnlijk te maken met de eisen van de challenge waaraan studenten deelnemen. Om een voorbeeld te geven: bij de Shell Ecomarathon is het doel zo ver mogelijk rijden en hierbij zo min mogelijk energie gebruiken. Vraagstukken als het aantal personen dat wordt meegenomen en hoe comfortabel zij kunnen reizen worden niet beoordeeld tijdens deze challenge. De teams die hieraan deelnemen zullen hier dus ook niet op focussen. Het kost namelijk alleen maar meer energie om meer personen mee te nemen en daardoor wordt niet de langste afstand afgelegd.”

Niet zo moeilijk
Zonde eigenlijk dat het praktische karakter van ontwerpen niet meeweegt, want heel moeilijk moet het niet zijn: een milieuvriendelijke én praktische auto ontwikkelen. “De technologieën die nodig zijn voor het ontwikkelen van een comfortabele personenauto die deels wordt aangedreven door zonne-energie zijn beschikbaar, alleen: het is nog nooit in deze vorm toegepast. Wij willen laten zien dat het mogelijk is om met een radicaal nieuw ontwerp en state of the art technieken een standaard neer te zetten voor de auto van de toekomst. Hij zal vele malen lichter, efficiënter en intelligenter zijn dan de auto van vandaag.”

De auto

Bij de ontwikkeling van de gezinsauto wordt continu nagedacht over energieverbruik. Zo wordt er met het ontwerp van de auto rekening mee gehouden dat deze zo min mogelijk luchtweerstand ondervindt. Daardoor verbruikt de auto al minder energie. Het energieverbruik wordt ook teruggedrongen doordat de auto heel licht is: door de materialen slim te kiezen en ook goed na te denken over de constructie kan het gewicht van de auto beperkt worden. Zoals gezegd gaat de auto deels op zonne-energie rijden. Om zoveel mogelijk uit de zon te halen – en dus de actieradius zo groot mogelijk te maken – wordt de auto daarom uitgerust met zonnepanelen met een hoog rendement.

Goed nadenken
Hoewel de benodigde technologieën er dus al zijn, zal er toch heel goed moeten worden nagedacht over hoe die technologieën het beste kunnen worden toegepast. En niet alleen over de technologieën moet worden nagedacht: het Solar Team Eindhoven neemt ook alle facetten die bij het besturen van een auto aan de orde komen, onder de loep. Wie straks in deze gezinsauto plaatsneemt, gaat niet autorijden, maar maakt kennis met autorijden 2.0, zoals de studenten het zelf noemen. “Communicatie van de auto met de bestuurder zal transparanter, logischer en intuïtiever zijn dan bij de personenauto van vandaag. De bestuurder wordt op de hoogte gehouden van de beslissingen die de auto maakt, maar zal niet geconfronteerd worden met de onderliggende complexiteit van de auto. Dit houdt in dat wij het dashboard zoals wij die nu kennen opnieuw zullen ontwerpen. Hierbij zijn wij niet gebonden aan conventionele ontwerpen en hebben dus de vrijheid om andere keuzes te maken. Denk eens aan alle knoppen die aanwezig zijn in een auto waar maar één handeling kan worden uitgevoerd. Hoe meer handelingen/keuzes een ontwerper een bestuurder wil geven hoe meer knoppen er nodig zijn. Dit zorgt voor een enorme complexiteit en de bestuurder moet alles, vaak tijdens het rijden, regelen. Dit leidt de bestuurder af van het besturen van de auto en heeft dus ook invloed op de verkeersveiligheid.”

De World Solar Challenge vindt in oktober 2013 plaats in Australië. Teams moeten er in een weekje tijd 3000 kilometer afleggen. Vrijwel alle energie die ze gebruiken, wekken ze onderweg op. Afbeelding: Worldsolarchallenge.org.

World Solar Challenge
De studenten gaan volgend jaar met hun gezinsauto deelnemen aan de World Solar Challenge, in de klasse Cruiser. “Dit betekent dat er naast een beoordeling op snelheid, ook beoordeeld wordt op het aantal vervoerde personen, de hoeveelheid elektriciteit die wordt bijgeladen uit het net en het gebruiksgemak van de auto. Hier ligt voor alle deelnemende teams een grote uitdaging en er zullen dan ook veel verschillen zijn tussen de deelnemende teams. Belangrijk is dat er tussen al deze aspecten waarop wij beoordeeld worden de ideale balans gevonden wordt om de challenge te kunnen winnen. Op basis van de ontwerpen van de auto die er nu zijn en de doelen die wij hebben gesteld verwachten wij een geduchte tegenstander te zijn en waarschijnlijk hoog in het klassement te eindigen.” Het doel van de studenten moge duidelijk zijn: de World Solar Challenge in hun klasse winnen.

Tijdlijntje

Solar Team Eindhoven hoopt in december 2012 het ontwerp voor de auto af te hebben. In januari kan dan gestart worden met de bouw. In juni 2013 moet de auto af zijn. In september wordt deze in Australië getest en in oktober is het dan tijd voor het echte werk: de World Solar Challenge.

Verder
Maar dat wil niet zeggen dat het na de World Solar Challenge ophoudt. “De auto die wij maken is een concept-car. Het toont de mogelijkheden voor een auto die op zeer korte termijn ook voor de consument beschikbaar kan zijn. Zoals eerder gezegd maken wij onder andere gebruik van bestaande technologieën die nu al toegepast kunnen worden. Als blijkt dat het concept van onze auto goed aanslaat dan kan er in samenwerking met de industrie gekeken worden hoe de auto het best kan worden geïntroduceerd op de markt. Hierbij zullen productiemogelijkheden, wensen van de consument en kosten een belangrijke rol spelen. Het is uiteindelijk wel een jongensdroom als er auto’s aangedreven door zonne-energie worden geproduceerd.” Toch zullen we – als de industrie al interesse toont in de milieuvriendelijke auto – nog even geduld moeten hebben. Het klaarstomen voor de grote markt, kost namelijk tijd. “Zeker tien tot vijftien jaar.”

Hoge brandstofprijzen, de consument die verlangt naar milieuvriendelijkere, zuinigere en dus goedkopere auto’s: dat er op de automarkt iets veranderen gaat (of beter gezegd: moet) lijkt wel duidelijk. Grote kans dus dat er over pak ‘m beet 25 jaar hele andere auto’s in de showroom staan. Maar hoe zien die er dan uit? We vroegen het aan het Solar Team Eindhoven. “Die auto’s zullen zeker lijken op onze auto! Verder zullen de auto’s extreem goed met elkaar communiceren en het rijgedrag aanpassen op het verkeer en de infrastructuur. Daarbij zullen er veel minder auto’s zijn die alleen nog worden aangedreven door fossiele brandstoffen.” We komen er dus wel, maar we moeten gewoon even geduld hebben!

Bronmateriaal

Interview met Solar Team Eindhoven.
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door xx (cc via Flickr.com).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd