Superprecieze 3D-printer is razendsnel

Wetenschappers hebben een technologie ontwikkeld waarmee ze vlot tot op de nanometer precies in 3D kunnen printen.

Printers die zo nauwkeurig zijn, zijn niet nieuw. Wat wel nieuw is, is dat deze printer niet alleen nauwkeurig, maar ook nog eens heel snel is. “De printsnelheid werd altijd gemeten in millimeters per seconde,” vertelt onderzoeker Jürgen Stampfl. “Ons apparaat kan vijf meter in één seconde printen.” En dat is een wereldrecord.

De 3D-printer print met behulp van een vloeibaar soort hars dat met behulp van een laser op exact de juiste plaats hard wordt. Om de snelheid erin te houden, zijn verschillende maatregelen genomen. “Hars bevat moleculen die geactiveerd worden door laserlicht,” vertelt onderzoeker Jan Torgersen. “Dat levert een kettingreactie op in andere delen van het hars, de zogenoemde monomeren en zorgt ervoor dat deze hard worden.” Door het hars aan te passen, is het mogelijk om laag op laag te printen zonder dat lagen eerst nog voorbereid moeten worden op een volgende laag. Ook hebben de onderzoekers ervoor gezorgd dat de laserstraal veel sneller en efficiënter kan worden bijgestuurd.

Een geprinte London Bridge en een geprinte raceauto. Foto's: TU Wenen.

De printer maakt het mogelijk om binnen enkele seconden heel nauwkeurige piepkleine modellen te bouwen. Bijvoorbeeld een kerkje kleiner dan een zandkorrel of een raceauto van zo’n 285 micrometer klein. Ze zijn klaar terwijl u wacht: zo toont onderstaand filmpje aan.

"3D-Drucker mit Nano-Präzision" - Tuwien.ac.at
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door TU Wenen.