tekening

Wetenschappers hebben ontdekt dat heel gemakkelijk kan worden vastgesteld hoe creatief iemand is. Het enige wat u nodig hebt, is een aantal zelfstandige naamwoorden en twee minuten tijd.

Onderzoekers verzamelden 193 proefpersonen en lieten ze zelfstandige naamwoorden zien. De proefpersonen kregen de opdracht om bij elk zelfstandig naamwoord een zo creatief mogelijk werkwoord te bedenken. Die werkwoorden moesten wel verband houden met het zelfstandig naamwoord. Zo kregen proefpersonen bijvoorbeeld het woord ‘stoel’ te zien. Ze konden daarop antwoorden met ‘zitten’ of het al aanzienlijk creatievere ‘staan’ (op een stoel staan om een gloeilamp te verwisselen, bijvoorbeeld). Het testje duurde twee minuten.

Creatief schrijven
De onderzoekers controleerden of alle genoemde werkwoorden echt bestonden en bij het zelfstandig naamwoord hoorden. Wanneer dat niet het geval was, werden deze woorden niet meegeteld. Vervolgens namen de proefpersonen nog aan enkele andere experimenten deel waarbij hun creativiteit heel concreet kon worden vastgesteld. Zo moesten ze bijvoorbeeld een tekening maken, een verhaaltje schrijven of hun creatieve prestaties in hun leven benoemen.

WIST U DAT…
…sociale afwijzing sommige mensen creatief maakt?

Nauwkeurig testje
Het twee minuten durende testje met de woorden bleek heel nauwkeurig te kunnen voorspellen hoe creatief mensen werkelijk waren. De mensen die heel creatief waren met woorden, waren ook creatief tijdens het tekenen en vertellen van verhalen.

Het onderzoek is heel interessant. In de toekomst kunnen onderzoekers het simpele woordentestje wellicht in een MRI-scan afnemen en zo hopelijk de delen van het brein die een rol spelen bij creativiteit identificeren. Eerder was dat heel lastig, omdat de huidige manieren om creativiteit op te roepen of vast te stellen (verhalen schrijven, tekeningen maken) niet geschikt zijn voor in een MRI-scan. “We willen begrijpen hoe creativiteit tot stand komt,” legt onderzoeker Jeremy Gray uit. “Innovatie komt niet zomaar tot stand: niemand leert op de kleuterschool het ABC en schrijft vervolgens een geweldige roman of gedicht. Mensen moeten ergens vaardig in worden alvorens ze er creatief mee om kunnen springen.” Uiteindelijk kan het onderzoek leiden tot nieuwe trainingsprogramma’s waarin mensen hun creativiteit verder kunnen ontwikkelen.