Telescoop kiekt Voyager 1 in interstellaire ruimte

voyager 1

Wetenschappers hebben met behulp van de Very Long Baseline Array- en Green Bank-telescoop een foto gemaakt van Voyager 1. Of beter gezegd: van het radiosignaal van Voyager 1. De foto werd eerder dit jaar gemaakt en dat betekent dat onderzoekers het radiosignaal kiekten op het moment dat Voyager 1 het zonnestelsel reeds verlaten had.

Op het moment dat de foto gemaakt werd, bevond de sonde zich op zo’n 18,5 miljard kilometer van de aarde. Ondanks die grote afstand, had de Green Bank-telescoop geen enkele moeite om het signaal van Voyager op te pikken en van andere signalen te onderscheiden. De telescoop had daar slechts één seconde voor nodig!

De onderzoekers maakten de foto eerder dit jaar. Gisteren werd bekend dat Voyager 1 naar alle waarschijnlijkheid in augustus 2012 het zonnestelsel reeds verlaten heeft. Dat zou betekenen dat de sonde zich op het moment dat de telescopen deze foto maakten, al buiten ons zonnestelsel bevond.

Voyager 1 werd in 1977 gelanceerd en haast zich met een snelheid van meer dan 61.000 kilometer per uur van de zon vandaan. Met het scherpe oog van de telescopen konden de onderzoekers de locatie van de sonde vaststellen. “De mogelijkheid om de locatie van Voyager en andere ruimtesondes te bepalen, is van groot belang wanneer we binnen en buiten het zonnestelsel onderzoek doen,” stelt onderzoeker Walter Brisken.

"Voyager 1 Spotted from Earth with NRAO's VLBA and GBT Telescopes" - NRAO.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NRAO / AUI / NSF.