Unieke video: tijgervis grijpt vogel uit de lucht

tijgervis

Voor het eerst hebben onderzoekers een video gemaakt van een zoetwatervis die een vogel uit de lucht grijpt. Het komt wel vaker voor dat vissen vogels kiezen als prooi, alleen drijven vogels dan vaak op het wateroppervlak.

Hoofdrolspeler in de video is een Afrikaanse tijgervis. Dit is een pittig baasje in vergelijking met een gemiddelde goudvis. Zo heeft een tijgervis scherpe tanden, die gebruikt worden om andere vissen of vogels snel uit te schakelen. Een tijgervis kan makkelijk één meter lang worden en 18 kilo wegen. Prooien zijn vaak groter dan de vis en worden in zijn geheel verzwolgen.

Wetenschappers van de North-West Universiteit zagen de aanval van dichtbij. De onderzoekers hadden niet verwacht dat een vliegende vis een vogel zou kunnen vangen. Toch observeerden zij twintig soortgelijke aanvallen. Soms slaagden vogels erin om te ontsnappen, andere keren gingen de vogels kopje onder om opgepeuzeld te worden.

“De aanval gebeurde heel snel”, vertelt Nico Smit van de North-West Universiteit tegen Nature.com. “Vandaar dat het even duurde voordat het kwartje viel. Toen we later de foto’s zagen, waren we natuurlijk enorm blij. Dit is heel uniek en bijzonder.”