UV-licht bevrijdt pinda van allergenen

pinda1

Wetenschappers van de universiteit van Florida hebben ontdekt dat het mogelijk is om een pinda van tachtig procent van zijn allergenen te ontdoen. En wel door de pinda bloot te stellen aan geconcentreerd UV-licht.

De onderzoekers aan het werk. Afbeelding: UF / IFAS.
Het onderzoek is een vervolg op een studie die wetenschappers twee jaar geleden publiceerden. In die studie kondigden ze aan dat het mogelijk was om op deze wijze allergenen uit een pinda-extract te verwijderen. Nu blijkt dat de methode ook werkt wanneer met hele pinda’s gewerkt wordt. “Dit proces bewijst dat licht de allergene proteïnen in een pinda kan deactiveren en wijst erop dat licht veel potentie heeft als het gaat om het beperken van het aantal allergenen in een pinda,” vertelt onderzoeker Wade Yang.

De onderzoekers gingen pinda’s te lijf met onder meer twee lampen gevuld met xenon. Ze zorgden ervoor dat het licht heel geconcentreerd op de pinda’s viel. Het licht past de eiwitten in een pinda die leiden tot een allergische reactie aan, waardoor het lichaam ze niet langer herkent als allergenen en dus ook niet zo heftig op ze reageert.

Tachtig procent
Zo is het onderzoekers gelukt om zo’n 80 procent van de allergenen te verwijderen. Maar dat is nog te weinig. Pas als het lukt om het aantal allergene eiwitten van 150 milligram per pinda terug te brengen naar minder dan 1,5 milligram per pinda is 95 procent van de mensen met een pinda-allergie in staat om die pinda te nuttigen. Maar het verwijderen van allergenen heeft meerdere consequenties, zo benadrukken de onderzoekers. Het verwijderen van de stofjes kan namelijk ook de textuur, kleur, smaak en voedingswaarde van pinda’s aantasten.

Wereldwijd zijn er heel veel mensen die momenteel met een pinda-allergie moeten leven. Zodra ze aan pinda’s – of sporen daarvan – worden blootgesteld krijgen ze te maken met symptomen die uiteenlopen van uitslag tot anafylaxie. Het laatstgenoemde kan fataal zijn.