Uw goudvis is waarschijnlijk boos

Nieuw onderzoek toont aan dat vissen die niet tevreden zijn met hun verblijf bijzonder boos en agressief kunnen worden.

De onderzoekers baseren hun conclusies op experimenten met het visje Amphilophus citrinellus. Ze bestudeerden het diertje in het wild, in een grote, kunstmatige waterstroom in een dierentuin en in een klein verblijf, vergelijkbaar met de vissenkommen die veel mensen thuis hebben staan.

Jong
De wetenschappers bestudeerden enkel jonge vissen, die nog niet geslachtsrijp waren. Zo waren ze ervan overtuigd dat eventueel agressief gedrag niet voortkwam uit paringsdrang. Bovendien zorgden de onderzoekers ervoor dat de vissen niet hoefden te vechten om bijvoorbeeld voedsel.

…stadse vissen helemaal chill raken door antidepressiva?

Complex
Hoe groter en complexer het verblijf van vissen is, hoe minder agressief gedrag ze vertonen, zo stellen de onderzoekers in het blad Journal of Applied Animal Welfare Science. Met complex bedoelen ze dan een verblijf met bijvoorbeeld veel stenen, planten of andere objecten.

Agressie
Gedrag werd als agressief bestempeld wanneer vissen herhaaldelijk andere vissen aanvielen en bijvoorbeeld anderen achterna zaten of beten. Dit soort gedrag kan vissen in een aquarium fataal worden.

Volgens de onderzoekers is het niet heel moeilijk om een aquariumvis tevreden te houden. Geef het dier gewoon genoeg ruimte en maakt het verblijf wat ingewikkelder. Daarbij snijdt het mes natuurlijk aan twee kanten: zo hoeft u zelf ook niet meer tegen zo’n boze vis aan te kijken.

"Aquarium fishes are more aggressive in reduced environments, a new study finds" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Randen Pederson (cc via Flickr.com).