Vaccin tegen Ebolavirus komt eraan

Wetenschappers zijn hard op weg om een vaccin tegen Ebola te ontwikkelen. Eerste experimenten met muizen zijn veelbelovend.

Er zijn al wel vaccins tegen het Ebolavirus, maar deze hebben één groot nadeel. Ze kunnen niet lang worden opgeslagen. Het nieuwe vaccin kan wel gedurende lange tijd in de kast blijven liggen. En dat is belangrijk. Jaarlijks krijgen maar relatief weinig mensen het (in de meeste gevallen dodelijke) Ebolavirus. Daarom heeft het weinig zin om iedereen te vaccineren. In plaats daarvan willen onderzoekers vaccinaties klaar hebben liggen voor het geval het (zeer besmettelijke) virus uitbreekt.

Over het virus

Het Ebolavirus werd in 1976 ontdekt. Mensen die het virus oplopen, krijgen last van koorts en bloedingen. Tot wel negentig procent van de mensen die het virus oplopen, overlijdt eraan. Het virus wordt overgedragen doordat mensen in contact komen met besmette lichamen of lichaamssappen. Sinds 1976 heeft het virus aan zo’n 1200 het leven gekost. En nog steeds breekt het virus zo af en toe uit. Grootste angst is echter dat het virus ooit gebruikt wordt als biowapen.

Muis
In het blad Proceedings of the National Academy of Sciences laten de onderzoekers weten dat ze nu een dergelijk vaccin ontwikkeld hebben. De eerste experimenten met muizen hebben al plaatsgevonden. De onderzoekers gaven de muizen het vaccin en probeerden ze daarna te besmetten met het virus. Tachtig procent van de muizen raakte dankzij het vaccin echter niet besmet.

Nagemaakt
Wat maakt dit vaccin dan zo bijzonder? Eerdere vaccins werkten door het injecteren van aangepaste deeltjes van het Ebolavirus. Maar wanneer deze vaccins te lang op de plank bleven liggen, konden ze zo worden weggegooid. De stukjes virus beschadigden namelijk en werkten niet meer zo goed. Het nieuwe virus werkt met een synthetisch stukje Ebolavirus en kan dus veel langer bewaard blijven.

Hoewel de eerste experimenten goed zijn verlopen, zijn de onderzoekers er nog niet. Ze hebben nog een lange weg te gaan voordat ze het vaccin ook met een gerust hart op mensen los kunnen laten. Maar het begin is er in ieder geval.

"Defensive measures: Toward a vaccine for Ebola" - Eurekalert.org
"Vaccine developed against Ebola" - BBC.co.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Cynthia Goldsmith / CDC.