Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie

kopi loewak

Een kopje Kopi Loewak kan tientallen euro’s kosten en daarmee is het de duurste koffie ter wereld. Tot voor kort was het echter vrij gemakkelijk om met deze koffie te knoeien door deze te mengen met goedkopere koffie. Maar wetenschappers maken daar nu een einde aan.

De onderzoekers hebben namelijk een manier ontdekt om echte Kopi Loewak te onderscheiden van Kopi Loewak waarmee geknoeid is. Ze brachten daarvoor de unieke chemische samenstelling van de koffie in kaart. Dat is te lezen in het blad Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Een loewak. Foto: TigrouMeow (via Wikimedia Commons).
De onderzoekers identificeerden de moleculen die in echte Kopi Loewak zitten en ontdekten dat de moleculaire samenstelling van extracten van deze koffieboon heel anders is dan die van extracten van gewone koffiebonen. Niet alleen is het door naar de moleculen te kijken mogelijk om gewone koffie van Kopi Loewak te onderscheiden: ook konden de onderzoekers Kopi Loewak onderscheiden van Kopi Loewak gemixt met goedkopere koffiebonen. En daarmee is er nu voor het eerst een wetenschappelijke methode om de kostbare Kopi Loewak te onderscheiden van een doodgewoon bakkie pleur.

Kopi Loewak is zo duur door het kostbare productieproces. Om deze koffie te vervaardigen, verzamelen mensen de vruchten van de koffieplant en voeren deze aan de loewak. De loewak eet de vruchten op en poept de koffiebonen die in die vruchten zitten, weer uit. Die koffiebonen worden vervolgens verzameld, schoongemaakt en geroosterd. Van die bonen kan daarna het duurste kopje koffie ter wereld worden gezet.

"First scientific method to authenticate world’s costliest coffee" - ACS.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Kadluba (cc via Flickr.com).