Vegetarisch familielid van T. rex ontdekt in Chili

dino chili

Wetenschappers hebben in Chili een wel heel opmerkelijke dinosaurus ontdekt. De 145 miljoen jaar oude dino is namelijk verwant aan de beruchte vleesetende Tyrannosaurus rex, maar at het liefst planten.

De nieuwe dinosaurussoort heeft de naam Chilesaurus diegosuarezi gekregen en leefde zo’n 145 miljoen jaar geleden. De dino kon tot wel drie meter lang worden en is een soort smeltkroes van eigenschappen die eerder aan twee totaal verschillende groepen dinosaurussen werden toegewezen. Zo heeft de dinosaurus een heel smalle schedel en twee vingers aan zijn ‘handen’. Daarmee doet deze sterk denken aan T. rex. Maar zijn voeten doen weer denken aan de langgenekte dinosaurussen.

Volgens de onderzoekers hoort C. diegosuarezi thuis in de groep met theropode dinosaurussen. Binnen deze groep vinden we indrukwekkende vleeseters zoals Velociraptor, Carnotaurus en Tyrannosaurus. Deze dinosaurusgroep kent wel plantenetende dinosaurussen, maar deze leefden allemaal veel later dan C. diegosuarezi. De nieuwe vondst toont dus aan dat een vegetarisch dieet veel eerder dan gedacht zijn intrede deed onder de theropode dino’s.

Dat verschillende delen van het lijf van Chilesaurus doen denken aan dinosaurussen uit andere groepen, is volgens de onderzoekers goed te verklaren. “Een deel van het lijf of verschillende delen van het lijf lijken op die van niet verwante soorten, door toedoen van een soortgelijke levensstijl en evolutionaire druk,” vertelt onderzoeker Martín Ezcurra. “Chilesaurus voorziet ons van een mooi voorbeeld van hoe evolutie in vroegere tijden werkte en is één van de meest interessante gevallen als het gaat om de werking van convergente evolutie.”

"Bizarre 'platypus' dinosaur discovered" - Birmingham.ac.uk
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door Gabriel Lío.