Verstopt buitenaards leven zich in kraters?

Kraters als gevolg van een asteroïde-inslag zijn een goede plek om naar leven te zoeken, dat suggereert een studie.

In Chesapeake in de Verenigde Staten stortte 35 miljoen jaar geleden een planetoïde neer. En op die plek hebben onderzoekers nu kleine organismen gevonden. Een team geleid door Charles Cockell, professor astrobiologie op de universiteit van Edinburgh, boorde twee kilometer diep in de krater. “Het was de bedoeling om de geochemie van kraterinslagen te onderzoeken. In het lab ontdekten wij dat microorganismen zich verspreid hadden door het gesteente,” vertelt hij aan Scientias.nl. “Dit zou bewijs kunnen zijn dat de breuken in kraters een schuilplaats bieden voor deze organismen, ver weg van de effecten van gebeurtenissen als de opwarming van de aarde of ijstijden”.

De wetenschappers suggereren dat kraters op Mars mogelijk ook tekenen van leven verbergen, en dat deze opgespoord kunnen worden door te boren. “De hitte van een inslag van een asteroïde zou alles aan het oppervlak doden. Maar de breuken diep in de grond zorgen ervoor dat water en voedingsstoffen de krater in kunnen vloeien,” vertelt Cockell. “En dus is het een goed thuis voor leven.” Volgens hem groeien sommige organismen door bijvoorbeeld het ijzer van steen te eten, zoals de microorganismen die werden gevonden in de krater.

Zou er zich ook leven in de kraters op Mars schuilhouden? Mogelijk komen we daar op relatief korte termijn achter. De Dragon-capsule van SpaceX zou bijvoorbeeld heel geschikt zijn om op Mars naar leven te boren.

"Asteroid sites hint at life on Mars" - ed.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door gabri_micha (cc via Flickr.com).
  • Stef

vast wel.. of onder je bed. onee, das niet buitenaards..toch? :S

• Ph

” in de Verenigde Staten stortte 35 miljoen jaar geleden een planetoïde neer.”Een Astroide zal ook wel goed zijn zekers.

Ik dacht al ik heb het al elders gelezen, hier is dus nogmaals een mooi voorbeeld, hoe uit 1 onderzoek meerdere theorieën ontstaan.
    Voor de mensen die interesse hebben, hier onder is veel meer informatie, het enige verschil is dat er nergens over Mars word gesproken.
    Wel dat zulke inslagen op Aarde een boost aan leven hebben gebracht, het zij dan wel diep onder de grond.

Impacts could be boon for subterranean life
    An incoming asteroid is trouble whether you’re a dinosaur or a Bruce Willis fan. But microbes living deep underground may actually welcome the news, according to a recent study of an ancient impact in the Chesapeake Bay. A biological census of the subsurface life forms suggests that impacts create new niches for these deep dwellers to spread into.

• Martin Lelystad

Diep onder de grond is toch binnenaards?

ja.. dat wel. Dus dat is niet buitenaards!

• lvg

Hier is reeds minstens één film over gemaakt: een asteroïde valt op de aarde en de hele evolutie van het leven op aarde herhaalt zich in razendsnel tempo, vanuit het primaire leven in de asteroïde.
    Dus de science fiction is de wetenschap te snel af in het fantaseren van mogelijkheden.

• Ph

Mag ik u vriendelijk vragen om de eventuele titel en jaartal???

Niet dat ik aan u twijfel, maar zelf heb ik zo iets nog nooit gezien of tegengekomen, het lijkt me dus heel interessant om die eens te bekijken.

• David Wong

Evolution is de naam van de film met David Duchovny (x-files)

• Ph

Bedankt, evolution is van 2001 en is in feite een comedy…ik denk dat ik hem al gezien heb aan de trailer te zien, maar het is een tijdje geleden.

• lvg

Als ik de film terugvind in mijn uit gebruik geraakte database van honderden films terug vind, laat ik het je weten.
        Het was zeker geen wetenschappelijke film, het gebruikte gewoon de kennis van de aangenomen evolutie.
        Uiteindelijk ging dat van micro-organismen via dinosaurussen naar een soort eencellig wezen van enorme omvang dat de wereld bedreigde en dat uiteindelijk vernietigd werd op een ongeloofwaardige manier.
        Je kan er niets van bijleren, het is amusement voor diegenen dat daarvan kunnen genieten.
        Alleen het idee van een asteroïde met een ‘besmetting’ van eencellig leven dat ontzettend snel evolueert naar ‘hogere vorm’ van leven was wel typerend voor die verder weinig spectaculaire film.

• Ph

Ik heb hem gevonden en bekeken maar had deze blijkbaar in het verre verleden ook al eens gezien.

Het is een comedy en verre zo slecht nog niet, met een toch wel origineel verhaal en special effect, om het nog niet over de cast te hebben.
          En id het verhaal speelt zich af rond een komeet-astroide die in stukken brak en waarvan een stuk op de Aarde viel.Het begint met wat vloeibaar spul dat uit het gesteente komt, waarna zich heel snel simpele cellen beginnen te vormen, die op hun beurt ook weer heel snel gaan delen, waarna dan een soort van platworm ontstaat die op hun beurt ook weer gaan delen etc..Ik zou zeggen bedankt David en lvg, ik wou dat er wat minder zwarte gaten in mijn hoofd zaten..lol.

• Qsan

Nou leuk… Daar zit je dan als microscopisch klein leven in een rots diep onder de grond. Lijkt me maar een saaie plek te leven eerlijk gezegd.

• lol

Mars… we kunnen erheen in coma…

• tering godver kut lul hou je b

gjafl;o;nbwnovwa4njvoivnC N3RUOPBNun iop VOP ubp: POWPRNOVNVQMnorjdsafko;niebj;afnklanfbkl.nfkal

Noot van de redactie: wij vinden het leuk als je een reactie plaatst! Het enige wat we vragen is dat je het beschaafd en on-topic houdt. Reacties die niet aan deze regels voldoen, worden verwijderd.