Vis beklimt waterval met behulp van zijn mond

waterval

De vis Sicyopterus stimpsoni is in staat om watervallen van wel 100 meter hoog te beklimmen. Hoe de vis dat precies doet? Een nieuw onderzoek schept eindelijk duidelijkheid.

Wetenschappers maakten videobeelden van de vissen terwijl de dieren een waterval ‘beklommen’. Ook werden er opnames gemaakt van het eetgedrag van de vissen.

De vissen bleken tijdens beide activiteiten dezelfde spieren te gebruiken om hun doelen (bovenop de waterval belanden en algen naar binnen werken) te bereiken. De vis beklimt watervallen met behulp van twee ‘zuignappen’. Eén daarvan gebruikt de vis ook om te eten, zo schrijven de onderzoekers in het blad PLoS ONE. “Het is fascinerend dat het extreme gedrag van deze vissen – het beklimmen van watervallen met behulp van hun mond – wellicht ontstaan is door evolutie van heel basaal gedrag, zoals eten,” stelt onderzoeker Richard Blob.

Overigens is nog onduidelijk of de vis de spieren eerst gebruikte om te eten en vervolgens om te klimmen of andersom. Eén ding staat wel vast: de vissen hebben geleerd om dezelfde spieren te gebruiken voor twee heel verschillende behoeften.