VISTA kijkt door Melkweg heen en ontdekt twee nieuwe sterren

ista

Voor het eerst hebben onderzoekers in het centrale vlak, maar aan de verre kant van de Melkweg pulserende veranderlijke sterren ontdekt. De sterren zaten verstopt achter de Trifidnevel.

De onderzoekers bestudeerden dit deel van de Melkweg met behulp van ESO’s surveytelescoop VISTA. Met deze telescoop kunnen waarnemingen in infrarood worden gedaan. Hierdoor is het mogelijk om dwars door het stof van de nevel heen te kijken. Het stelt onderzoekers in staat om te zien wat zich achter de Trifidnevel schuilhoudt en objecten aan de andere kant van de Melkweg te observeren die nog nooit zijn waargenomen.

Zo ontdekten de onderzoekers met behulp van VISTA achter de Trifidnevel twee zeer veranderlijke sterren, ook wel cepheïden genoemd. Het is voor het eerst dat onderzoekers dit type ster in het centrale vlak van ons sterrenstelsel aantreffen. De sterren worden afwisselend helderder en zwakker. De helderheid van deze twee sterren gaat op en neer met een periode van elf dagen.

De twee ontdekte sterren. Afbeelding: ESO / VVV consortium / D. Minniti.

De beelden die met VISTA gemaakt zijn, geven een heel ander beeld van dit deel van de Melkweg dan we gewend zijn. Normaal gesproken zien we op beelden van de Trifidnevel (gemaakt in zichtbaar licht) waterstofgas en licht-absorberend stof. Omdat de dikke stofwolken bijna al het infrarode licht dat VISTA kan observeren, doorlaten, zien we nu wat zich achter die nevel schuilhoudt. De stofwolken zijn minder opvallend en de gloeiende waterstofwolken zijn nauwelijks te zien.

"Vista kijkt dwars door de Melkweg heen" - ESO.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door ESO / VVV consortium / D. Minniti.