Vlieg ontdekt die mieren op brute wijze onthoofdt

Wetenschappers hebben een gruwelijke ontdekking gedaan in de tropische bossen van Brazilië. Ze stuitten er op een vlieg die zijn slachtoffers – mieren – onthoofdt om vervolgens de inhoud van het hoofd op te eten.

Dat kleine insecten tot zeer gewelddadige dingen in staat zijn, is al wel enige tijd bekend. Zo weten onderzoekers al zo’n 100 jaar dat vliegen uit de familie Phoridae ervoor zorgen dat het hoofd van hun slachtoffers – mieren – afvalt. De vliegen leggen hun eitjes in de lichamen van de mieren. Zodra de larven uit de eitjes komen, beginnen deze het hoofd van de mier letterlijk leeg te eten. Uiteindelijk valt het hoofd er af.

In een Braziliaans bos hebben onderzoekers nu ontdekt dat sommige vliegen uit de familie Phoridae er op een nog gewelddadigere manier voor zorgen dat mieren hun hoofd kwijtraken. De vliegen trekken het hoofd van de mier af. Volwassen vrouwelijke vliegen azen op gewonde mieren. Zodra ze zo’n gewonde mier op het oog hebben, slaan ze toe. Ze snijden eerst de verbindingen tussen het hoofd en onder meer de maag en het zenuwstelsel door. Vervolgens grijpen ze het hoofd van de mier met hun voorpootjes vast en trekken net zo lang tot het losschiet van het lijf. Daarna slepen de vliegen het hoofd naar de grond om te eten van de hoofdinhoud.

De onderzoekers die het bijzondere gedrag van de vlieg waarnamen, waren in eerste instantie geschokt. “Je zou denken dat één methode om mieren te onthoofden genoeg zou zijn voor één vliegenfamilie,” merkt onderzoeker Brian Brown op. Het volledige onderzoek naar het opmerkelijke gedrag van de vliegen is te vinden in het blad Biodiversity Data Journal.

"Of flies and ants: New ant decapitation behavior of Dohrniphora flies" - Pensoft.net
De afbeelding bovenaan dit artikel is afkomstig van Pixabay.