Vogel gebruikt vijand om vrouwtjes te winnen

prachtelfjeHet mannelijke prachtelfje gebruikt een bijzondere techniek om vrouwtjes voor zich te winnen. Wanneer een roofdier als de Cracticus een geluid maakt, dan zingt het Australische prachtelfje kort daarna zijn lied. Vrouwtjes zijn dan namelijk zeer gefocust en besteden meer aandacht aan de roep van het mannetje. De perfecte manier om een vrouw te scoren.

Eigenlijk is dit niet nieuw. Het is zelfs één van de oudste moves in de geschiedenis van dating. Tieners gaan samen naar een horrorfilm, zodat ze elkaar kunnen vasthouden als de film een spannende climax bereikt. Wellicht werkt dit bij prachtelfjes net zo.

Wetenschappers Emma Greig en Stephen Pruett-Jones testten de theorie door verschillende geluiden voor te schotelen aan vrouwelijke prachtelfjes. Wanneer zij enkel het gezang van het mannetje horen tonen ze minder belangstelling dan bij een duet van een Cracticus en een prachtelfje. De vrouwtjes proberen in de laatste situatie de bron van het geluid op te zoeken en zingen terug naar het mannetje.

Luisteren hoe dit klinkt? Ga naar de website van Scientific American en beluister de podcast.