Waar gaat een mier heen als hij naar het toilet moet?

mier

Waar gaat een mier naartoe als ‘ie een grote boodschap moet doen? Voor wie zich dat altijd heeft afgevraagd, hebben we goed nieuws: wetenschappers hebben dat prangende vraagstuk eindelijk opgelost!

Mieren gebruiken de hoeken van hun nest als ‘toilet’, zo schrijven Duitse onderzoekers in het blad PLoS ONE. Ze baseren zich op experimenten.

Ze verzamelden een aantal mieren en lieten ze wonen in witte nesten en voerden ze met voedsel dat een rood of blauw kleurtje had. Vervolgens keken ze wat er gebeurde. Al snel werd één of werden twee hoeken van de nesten gevuld met uitwerpselen die dezelfde kleur hadden als het voedsel dat de mieren genuttigd hadden: doorslaggevend bewijs dat het om uitwerpselen ging. De onderzoekers vonden geen uitwerpselen in andere delen van het nest. Dat suggereert dat de mieren de hoeken van hun nest als toiletten gebruiken.

“Voor mieren – die graag in grote samenlevingen met een grote dichtheid wonen – is hygiëne belangrijk,” vertelt onderzoeker Tomer Czaczkes. “Ze houden hun nest normaal gesproken heel schoon en gooien gevaarlijk afval – zoals voedselresten en dode mieren – buiten.” Waarom de mieren hun uitwerpselen wel in het nest bewaren, is onduidelijk. Het suggereert dat de uitwerpselen nuttig zijn. “Sommige insecten gebruiken uitwerpselen om zich te verdedigen, als een bouwmateriaal, als mest voor hun gewassen en om af te bakenen. Misschien zijn deze toiletten ook moestuintjes of ‘winkels’ vol waardevolle voedingsstoffen.”

"Where ants go when nature calls" - PLoS ONE (via Eurekalert.org)