Waar leefde uw voorouder duizend jaar geleden?

voorouder

Dankzij een revolutionaire techniek van een groep internationale wetenschappers is het mogelijk om te achterhalen waar uw voorouder duizend jaar geleden leefde. De nieuwe techniek kan met 98% zekerheid vaststellen in welk dorp of op welk eiland uw DNA duizend jaar geleden is gevormd.

Dit is een doorbraak. Tot nu toe was het slechts mogelijk om de oorsprong van het DNA van een mens te herleiden naar een gebied ter grootte van 700 kilometer. Maar dit zegt eigenlijk niet zoveel, want binnen zo’n gebied kunnen meerdere landen vallen.

“Stel, de populatie van de blauwe soep mixt met een populatie uit de rode soep, dan behoren hun nakomelingen tot de paarse soep”
Demo

Een demo van deze biogeografische tool is online te vinden. In deze tool wordt gewerkt met tien populaties, maar in de daadwerkelijke test zijn veel meer populaties opgenomen.

“Overal ter wereld leven verschillende groepen mensen”, vertelt Dr. Eran Elhaik van de universiteit van Sheffield. “Als we onze wereld voorstellen als verschillende kleuren soep, dan is het makkelijker om genetische vermenging te visualiseren. Stel, de populatie van de blauwe soep mixt met een populatie uit de rode soep, dan behoren hun nakomelingen tot de paarse soep.”

De soep van de huidige wereld is veelkleurig. Des te verder we terugkijken, des te kleurrijker de soep wordt. Toch slagen de wetenschappers er met hun nieuwe Geographic Population Structure-tool in om de exacte locatie van herkomst te achterhalen. Beter dan traditionele tools, zoals Spatial Ancestry Analysis.

Zelf testen?

Zelf deze test afleggen? Dat kan via deze website. Wij hopen binnenkort deze tool zelf te testen, waarna een achtergrondartikel hierover uiteraard op Scientias.nl verschijnt.

Om dit te bewijzen analyseerden Dr Elhaik en zijn collega’s gegevens van tien dorpen in Sardinië en meer dan 20 eilanden in Oceanië. Uit het onderzoek, dat vandaag in het blad Nature Communications is verschenen, blijkt dat de voorouders van een kwart van de inwoners van Sardinië duizend jaar geleden in exact hetzelfde dorp leefde. De meeste andere voorouders komen uit dorpen binnen een straal van 50 kilometer om het dorp heen. Daarnaast slaagden de onderzoekers erin om 90% van eilandbewoners in Oceanië te herleiden naar hun oorspronkelijke woonplaats.

Meer mogelijkheden
De nieuwe GPS-tool kan breder gebruikt worden, bijvoorbeeld om de oorsprong van ivoor te vinden om zo stroperij te voorkomen en illegale handel terug te dringen. Ook kan de tool ingezet worden door archeologen om de verspreiding van oude beschavingen in kaart te brengen. Ook kan de GPS-tool evolutionaire biologen inzicht geven in soortvorming.