Waarom warmt de aarde eigenlijk op?

broeikaseffect

Wetenschappers beweren dat de aarde opwarmt door de verhoogde uitstoot van broeikasgassen. Maar is dit echt zo? Bloomberg legt natuurlijke factoren en menselijke factoren naast elkaar.

Het model – waarin verschillende factoren naast elkaar staan – is gemaakt door NASA’s Goddard Institute for Space Studies. ModelE2 bestaat uit 500.000 rijen code en draait op een supercomputer.

Sommige klimaatsceptici beweren dat de aarde opwarmt door de baan van de aarde om de zon of omdat de zon actiever is geworden. Wetenschappers laten hier zien dat er nauwelijks veranderingen hebben plaatsgevonden in de baan van de aarde om de zon. Ook de temperatuur van de zon schommelde de afgelopen eeuw nauwelijks.

Ook vulkanisme, ontbossing, ozonvervuiling en aerosolen warmen de aarde niet op. De onderzoekers concluderen concluderen dat broeikasgassen de enige reden zijn dat de gemiddelde temperatuur de afgelopen eeuw ruim één graden Celsius omhoog is geschoten. Zonder toegenomen ontbossing, aerosolen en vulkanisme zou de gemiddelde temperatuur nu nog veel hoger zijn.

De verhoogde uitstoot van broeikasgassen (groene lijn) naast de gemiddelde temperatuurstijging (zwarte lijn).
Verschillende factoren - waaronder de verhoogde uitstoot van broeikasgassen, de invloed van aerosolen en ontbossing.
Verschillende factoren – waaronder de verhoogde uitstoot van broeikasgassen, de invloed van aerosolen en ontbossing.
De mens veroorzaakt overduidelijk de opwarming van de aarde.

Nog steeds niet overtuigd dat de opwarming van de aarde wordt veroorzaakt door de verhoogde uitstoot van broeikasgassen? De ruwe data zijn in het artikel van Bloomberg te downloaden, zodat je zelf aan de slag kunt.

De volgende vraag is wat we hieraan gaan doen. De belangrijkste maatregelen is het beperken van de uitstoot van broeikasgassen. Of moeten we gaan sleutelen aan de atmosfeer? Wolkenfabrieken zouden een mogelijke uitkomst bieden wanneer wij als mensheid er niet in slagen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen.

"" - Bloomberg