Wetenschap creëert onvermoeibare muis

Door een gen in muizen uit te schakelen, neemt hun uithoudingsvermogen enorm toe. Dat blijkt uit experimenten.

De onderzoekers bestudeerden het gen IL-15Rα. Dit gen hangt nauw samen met proteïnes die weer betrokken zijn bij het samentrekken van spieren. De wetenschappers verzamelden een aantal muizen en pasten de dieren zo aan dat ze het gen IL-15Rα misten. Vervolgens werd gekeken welk effect dat op de muis had.

Effect
En dat effect is niet mis: de muizen die het gen niet meer hadden, renden ‘s nachts gemiddeld zes keer verder dan muizen met het gen. Om te achterhalen hoe dat kan, ontleedden de wetenschappers de muizen. Ze ontdekten dat de muizen zonder het gen meer spierweefsel en mitochondriën (de energiecentrale van cellen) hadden.

Kracht
Hierdoor konden de spieren veel meer kracht leveren en duurde het langer voordat de energie opgebruikt was. Zonder het gen veranderden de snel vermoeide spieren in spieren die heel lang meegingen.

Mensen
Volgens de onderzoekers beschikken ook mensen over het gen. En atleten beschikken vaak over een andere variant. Dat verklaart waarom zij zo’n enorm uithoudingsvermogen hebben.

Het onderzoek levert echter ook nog genoeg vragen op. De muizen zonder het gen werden bijvoorbeeld niet gedwongen om te lopen en toch liepen ze maar liefst zes keer verder. Het is mogelijk dat het ontbreken van het gen ook op andere zaken invloed heeft. Nader onderzoek moet dat uitwijzen. En wie weet leidt het ooit tot een pil die het gen IL-15Rα uit kan schakelen en ons allemaal trakteert op een prima uithoudingsvermogen.

Bovenstaande foto is gemaakt door Our Enchanted Garden (cc via Flickr.com).