Wetenschap komt met stofje dat beschermt tegen bacteriën en virussen

hiv

Een stofje dat beschermt tegen bacteriën én tegen gevaarlijke virussen zoals HIV. Dat klinkt ideaal. En een internationaal team van wetenschappers heeft het nu ontwikkeld. Het stofje kan zeer interessant zijn voor therapieën tegen de meest uiteenlopende ziektes: van Alzheimer tot HIV.

Het stofje is een zogenoemde peptide en beschermt cellen tegen bacteriën en virussen. Het internationale team – waarin ook enkele wetenschappers van de universiteit Utrecht zitting namen – heeft het stofje de naam tat-beclin gegeven.

Wanneer een cel indringers detecteert, zal deze een afweermechanisme in gaan zetten: de cel eet de ziekteverwekkers daarbij op. “Dit is een heel zorgvuldig gereguleerd proces waarbij het eiwit GAPR-1 betrokken is dat de opruiming remt,” vertelt onderzoeker Bernd Helms. “Een virus als HIV maakt hier dankbaar gebruik van en bootst GAPR-1 na, zodat het afweermechanisme wordt geremd en het virus zijn gang kan gaan.” Het stofje dat de onderzoekers ontwikkeld hebben, maakt dat remmende effect weer ongedaan, waardoor de cel toch met de ziekteverwekker kan afrekenen.

De onderzoekers hebben het stofje inmiddels getest in menselijke cellen die besmet waren met HIV. De resultaten zijn hoopgevend, zo is te lezen in het blad Nature. Het peptide beschermde de cellen tegen het virus. “Dit maakt het interessant voor therapieën tegen virale en bacteriële ziekteverwekkers als HIV en Listeria, maar mogelijk ook tegen neurologische ziektes als Huntington, Alzheimer en Parkinson,” vertelt Helms.

Het kan nog wel even duren voor het peptide daadwerkelijk op de markt komt en deze ziekten kan gaan bestrijden. Daarvoor moet het stofje eerst nog aan heel veel experimenten en klinische studies worden onderworpen. “Maar de eerste stap is gezet.”

"Nieuwe stof beschermt tegen virussen en bacteriën" - UU.nl
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door C. Goldsmith (via Wikimedia Commons).