Wetenschap ontwikkelt trekstraal uit Star Trek (in het piepklein)

star trek

Schotse en Tsjechische onderzoekers zijn erin geslaagd om een heuse trekstraal – u wel bekend uit Star Trek – te ontwikkelen. Heel concreet betekent het dat ze met behulp van licht objecten richting de lichtbron hebben getrokken.

In Star Trek wordt de trekstraal voornamelijk gebruikt om andere ruimteschepen naar de bron van licht toe te trekken of vast te houden en zo te voorkomen dat deze er vandoor kunnen gaan. Zo sterk is de trekstraal van de wetenschappers niet. Hun trekstraal kan op dit moment alleen overweg met minuscule deeltjes.

Een trekstraal is eigenlijk heel onnatuurlijk. Wanneer licht normaal gesproken in aanraking komt met een object, duwt het dat object weg. Enige tijd geleden ontdekten wetenschappers al dat dit voor de meeste optische velden geldt, maar dat er ook wel optische velden zijn waarin de kracht van licht zich omkeert en objecten niet wegduwt, maar aantrekt (à la de trekstraal).

…wetenschappers, technici en bedrijven zich wel vaker door Star Trek laten inspireren? Bekijk hier Star Trek-dromen die zijn uitgekomen!

Omstandigheden
De onderzoekers achterhaalden de omstandigheden waarin zo’n omgekeerde kracht optreedt en waarbij objecten die door het krachtveld worden vastgehouden zichzelf opnieuw organiseren en een structuur vormen die de trekstraal alleen maar sterker maakt. En hun aanpak werkt: de onderzoekers bleken in staat om een speciaal optisch veld te genereren dat de stralingsdruk van licht heel efficiënt omkeert. Met dit omgekeerde veld waren ze vervolgens in staat om minuscule deeltjes naar de lichtbron toe te trekken, zo schrijven ze in het blad Nature Photonics.

De onderzoekers zien voldoende mogelijkheden voor hun trekstraal. Zo zou deze gebruikt kunnen worden om bloedmonsters te bestuderen: de trekstraal kan bijvoorbeeld deeltjes op een simpele en goedkope wijze van elkaar scheiden door enkel bepaalde deeltjes aan te trekken.