Wetenschap verandert dubbelsterren in muziekinstrumenten

Wetenschappers hebben wel heel bijzondere instrumenten gebruikt om muziek te maken: twee dubbelsterren. En het resultaat mag er zijn!

De reggae/rockband Echo Movement benaderde de onderzoekers met de vraag of zij bewegingen van hemellichamen om konden zetten in muziek. “Ons Sonification Lab krijgt veel verzoeken om wetenschappelijke data om te zetten in geluid, maar dit verzoek was echt uniek,” legt onderzoeker Bruce Walker uit. “Het gebeurt niet vaak dat we de kans krijgen om een echte ster te helpen bij het componeren van zijn muziek.”

Hemelse sound
En dus gaven de onderzoekers graag gehoor aan dit verzoek. Maar Echo Movement had wel wat eisen. Zo wilde de band dat het eindresultaat (de muziek) recht deed aan de wetenschappelijke data waar het op gebaseerd was. Ook vonden ze het belangrijk dat het resultaat muzikaal aantrekkelijk was en een ‘hemelse’ sound had. De onderzoekers gingen die uitdaging aan.

…u dankzij de wetenschap ook de muziek die zonnestormen maken, kunt beluisteren?

Twee dubbelsterren
Ze richtten zich op de dubbelster Kepler 4665989. In dit systeem cirkelen twee sterren om elkaar heen. Wanneer de grote ster voor de kleinere ster staat, dimt het licht iets. Wanneer de grote ster achter de kleine ster staat, wordt de dubbelster juist feller. De wetenschappers zetten de variaties in helderheid van deze dubbelster om in geluidsgolven en creëerden zo dus muziek. Het resultaat werd nog wel wat opgepoetst. Zo werd bijvoorbeeld wat ‘omgevingsgeluid’ weggehaald. Om te voorkomen dat het geluid niet natuurlijk, maar als door de computer gemaakt, zou klinken, pakten de onderzoekers er nog wat extra data bij en wel van de dubbelster Kepler 10291683. En dit is het resultaat:

Tevreden
De band Echo Movement verwerkt de hemelse geluiden in de intro van een lied dat in september wordt gepresenteerd. Hieronder lichten we alvast een tipje van de sluier op. De onderzoekers kijken tot op heden vol tevredenheid op de samenwerking terug. Het is ze gelukt om een redelijk natuurlijk geluid te produceren dat recht doet aan de wetenschappelijke data.

Overigens houdt het Sonification Lab zich niet alleen bezig met verzoeken van bandjes. Ze hopen in de toekomst waarnemingen nog beter om te kunnen zetten in geluid en zo nieuwe dingen te ontdekken. “Geluid is de beste manier om patronen te herkennen,” stelt Walker. “In plaats van door een lange lijst met cijfers te scannen, op zoek naar patronen of willekeurige situaties, is het soms gemakkelijker om een geluidsbestand te creëren en al luisterend naar deze patronen te zoeken.”

"Kepler Telescope star data creates musical melody" - Gatech.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Diegoaac (via Wikimedia Commons).