Wetenschappers ontdekken ster met haast

Onderzoekers hebben in een ander sterrenstelsel een ster ontdekt die razendsnel draait en zo alle records verpulvert.

De ster VFTS 102 bevindt zich in de Tarantulanevel (zie hierboven). En de bijzondere ster draait sneller dan welke andere ‘normale’ ster dan ook. Er is slechts één soort ster die sneller draait. En dat zijn de pulsars.

Snel
Dat schrijven de onderzoekers in het blad The Astrophysical Journal Letters. VFTS 102 draait ongeveer 300 keer sneller dan onze eigen zon. Daarmee heeft de bijzonder ster een snelheid van maar liefst 600 kilometer per seconde.

Afbeelding: Morgan Fraser / Philip Dufton / Paul Dunstall / Hubble Legacy Archive.

Pulsar
Hoe komt het dat VFTS 102 zo’n haast heeft? Het lijkt erop dat een pulsar van VFTS 102 weg beweegt. Mogelijk vormden de twee ooit een koppel en scheidden hun wegen toen de pulsar explodeerde. Voor de explosie zou de ster die nu een pulsar is gassen op VFTS 102 hebben achtergelaten, waardoor deze nog sneller ging draaien.

Welbeschouwd heeft VFTS 102 nog geluk gehad. Als de pulsar nog net wat meer gassen op de ster had gegooid zou deze nog sneller hebben gedraaid. En als VFTS twintig procent sneller zou draaien, zou deze door zijn eigen snelheid uit elkaar vliegen.

"ScienceShot: The Fastest Spinning Normal Star" - Sciencemag.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door TRAPPIST / E. Jehin / ESO.