Wie investeert in de elektrische bus?

De elektrische bus is zuiniger dan de dieselbus, maar ze rijden nog niet rond in Nederland en België. In de Verenigde Staten gaat het iets harder met dit duurzame vervoersmiddel.

Op dit moment rijden er drie EcoRide BE-35-bussen in de Amerikaanse staat Californië. Het bedrijf Proterra, fabrikant van elektrische bussen, heeft nu zes miljoen dollar gekregen van General Motor Ventures om 400 extra bussen te produceren.

Zuinig
Elektrische bussen een factor zes zuiniger dan dieselbussen. Stel, een dieselbus rijdt één mijl (1,6 kilometer), dan kost dit één dollar. Een elektrische bus verbruikt slechts 0,18 dollar stroom. Bestuursvoorzitter Jeff Granato van Proterra beweert dat elektrische bussen na twaalf jaar 600.000 dollar brandstofkosten besparen. Daarnaast zijn er minder onderhoudskosten.

Bereik
De EcoRide Be-35 heeft een kleine accu, die binnen tien minuten opgeladen is. Vervolgens kan de elektrische bus 50 tot 65 kilometer.

WIST U DAT…

…het mogelijk is om een elektrische auto of elektrische bus draadloos op te laden?

Investering
Waarom zijn er dan nog geen elektrische bussen in Nederland en België? Wel, de aanschafprijs is veel hoger in vergelijking met een normale dieselbus. Toch zou het heel goed kunnen dat de aanschafprijs flink naar beneden gaat als meerdere vervoersbedrijven besluiten om te investeren in de elektrische bus.

Goedkoper
De toekomst ziet er in ieder geval rooskleurig uit. Door nieuwe technologieën worden accu’s alsmaar krachtiger en goedkoper, waardoor de elektrische bus in 2020 of 2030 waarschijnlijk wél betaalbaar is.

Bronmateriaal

"Electric Buses Get a Jump Start" - Technology Review

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd