Zo zagen de Europese jagers en verzamelaars eruit: donkergetint met blauwe ogen

jager-verzamelaar

Voor het eerst hebben onderzoekers het genoom van een Europese jager-verzamelaar in kaart gebracht. En op basis van dat genoom kunnen ze nu concluderen hoe die jager-verzamelaar eruitzag. Hij had een donkere huid en blauwe ogen.

Het genoom van de in Spanje teruggevonden jager-verzamelaar levert tal van verrassingen op. “De grootste verrassing was dat dit individu Afrikaanse versies van de genen die de lichte pigmentatie van de huid van de huidige Europeanen bepalen, bezat,” vertelt onderzoeker Carles Lalueza-Fox. “Dat wijst erop dat hij een donkere huid had.”

Variatie
Daarnaast ontdekten de onderzoekers dat de jager-verzamelaar over een genetische variatie beschikte die er onder moderne Europeanen voor zorgt dat ze blauwe ogen hebben. Het genoom van de jager-verzamelaar suggereert dat deze genetisch gezien het meest gemeen heeft met moderne Europeanen die vandaag de dag in het noorden van Europa wonen. Denk aan Zweden en Finland.

Spanje
De onderzoekers troffen de resten van de jager-verzamelaar in 2006 in een grot in Spanje aan. Daar leefde de jager-verzamelaar zo’n 7000 jaar geleden, in het Mesolithicum. Deze periode duurde van 10.000 tot 5000 jaar geleden en eindigt met de opkomst van de landbouw en veeteelt. Met de opkomst van de boeren verandert ook het dieet van de mensen. Zo gaan ze bijvoorbeeld melk van andere dieren drinken. Om dat te kunnen doen, moest hun lichaam zich aanpassen en in staat worden om lactose te verwerken. De jager-verzamelaar die de onderzoekers nu bestudeerden, kon dat niet.

Naast de resten van deze jager-verzamelaar vonden de onderzoekers nog resten van een tweede individu terug. Die zijn echter in slechtere staat. Toch hopen de onderzoekers in de toekomst ook het genoom van dit individu in kaart te kunnen brengen om nog meer te weten te komen over de Europese jagers en verzamelaars.

"Blue eyes, dark skin: How European hunter-gatherer looked, 7,000-year-old genome shows" - Spanish National Research Council (via Sciencedaily.com).
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door PELOPANTON / CSIC.