‘Onze zon heeft planeet X mogelijk gestolen van een andere ster’

Dat stellen onderzoekers in een nieuw paper. Het scenario zou de baan van deze planeet – waarvan het bestaan nog onbewezen is – kunnen verklaren.

Begin dit jaar stelden onderzoekers overtuigend bewijs te hebben gevonden dat ons zonnestelsel niet acht, maar negen planeten telt. De negende planeet zou zo’n tien keer groter zijn dan de aarde en op grote afstand rond onze zon cirkelen.

Oorsprong
Het bestaan van de planeet is nog niet bewezen: de onderzoekers leiden het bestaan van de planeet af uit de baan van enkele Kuipergordelobjecten en hebben de planeet nog niet direct waargenomen. Toch houdt de planeet de gemoederen flink bezig. Zo wordt er al gespeculeerd dat deze in het verleden verantwoordelijk is geweest voor massa-extincties op aarde. En in een nieuw paper buigen onderzoekers zich nu over de oorsprong van deze planeet en dan met name over de vraag of het wellicht mogelijk is dat onze zon deze ‘gestolen’ heeft van een andere ster.

Ontmoeting met een andere ster
Er zijn aanwijzingen dat onze zon ontstaan is in een groot cluster bestaande uit enkele duizenden sterren. En het is niet ondenkbaar dat sterren in dat cluster soms vrij dicht bij elkaar kwamen en planeten die rond die sterren cirkelden als het ware ‘overstapten’ van het ene op het andere systeem. Kan de zon zo aan planeet X zijn gekomen? De onderzoekers zochten het met behulp van simulaties uit.

Twee procent
“We tonen aan dat het inderdaad mogelijk is dat de zon zo’n planeet van een andere ster heeft gevangen,” zo schrijven de onderzoekers in hun paper. Of dat ook daadwerkelijk gebeurd is, kunnen de onderzoekers in dit stadium niet bewijzen. Daarvoor zullen we de planeet eerst moeten spotten. De kans dat planeet X daadwerkelijk een exoplaneet is, is naar schatting 0,01 tot 2 procent.

Tot op heden zijn er naast het planeet X-is-stiekem-een-exoplaneet-scenario nog een aantal scenario’s die wellicht kunnen verklaren hoe planeet X in zijn vermoedelijke baan is beland. Zo kan het zomaar zijn dat de planeet simpelweg in deze baan geboren is. Of dat deze oorspronkelijk veel dichter bij de zon stond, maar door andere planeten is weggeschopt.