Nieuw onderzoek toont aan dat het mogelijk is om ook auto’s met enorme snelheid al rijdende op te laden.

Elektrische auto’s zijn bezig met een opmars. Maar ze hebben één nadeel: hun bereik is beperkt. De meeste elektrische auto’s moeten na zo’n 100 kilometer rijden alweer worden opgeladen. En dat opladen kost tijd.

Onderzoek
Daar hebben wetenschappers iets op bedacht. Zou het niet handig zijn als elektrische auto’s terwijl ze rijden, kunnen worden opgeladen? Er is al heel wat onderzoek naar gedaan, onder meer door onze eigen TU Delft.

WIST U DAT?

…wetenschappers een elektrische auto onlangs op één batterijlading 1631,5 kilometer lieten rijden?

Spoelen
Om auto’s al rijdende op te laden, maken de onderzoekers gebruik van spoelen in de weg. Tussen de spoelen in de weg en in de auto ontstaat een magnetisch veld en dat zorgt er weer voor dat de elektrische auto energie ontvangt. Uit diverse experimenten is al gebleken dat de methode werkt. Maar die experimenten vonden eigenlijk altijd plaats met een auto die relatief langzaam reed. Zonde, zo vindt onderzoeker Shanhui Fan. Want de methode is met name handig als deze ook op de snelwegen (waar auto’s flink wat energie verbruiken) kan worden toegepast. Maar behoort dat tot de mogelijkheden?

Berekening
Fan probeerde het uit. Hij berekende dat het mogelijk is om zo’n 10 kilowatt met een efficiëntie van 97 procent per zeven microseconden op een auto over te dragen. De spoelen kunnen dus ook bij grote snelheid voldoende energie overbrengen om een auto draaiende te houden.

Daar zijn wel bijzondere systemen voor nodig en die moeten nog worden gebouwd. Het belangrijkste is echter dat het tot de mogelijkheden behoort. Elektrische auto’s die op de snelweg voortdurend opladen, zien hun bereik sterk groeien. Ook hoeven er niet zulke grote accu’s in, waardoor de wagens mogelijk wat goedkoper worden.