2700 jaar oude tuin ontdekt nabij Jeruzalem

Wetenschappers hebben nabij een kibboets in Israël de restanten van een tuin uit het jaar 700 voor Christus gevonden. Het gaat om een koninklijke tuin waar de vorst relaxte. De tuin was in die tijd het ultieme statussymbool en zou een prominente ligging hebben gehad waardoor deze goed te zien was. “We hebben een hele zeldzame vondst gedaan,” meent archeoloog Oded Lipschits.

Eén van de belangrijkste kenmerken van deze bijzondere tuin in Ramat Rachel is diens irrigatiesysteem. Het feit dat de koning in staat was om zijn tuin midden in dit woestijnachtige gebied van water te voorzien, getuigt van grote macht. Maar het moet er ook prachtig uitgezien hebben. Met open kanalen, gesloten tunnels en weelderige watervallen. Het zijn oude taferelen die wetenschappers nog nooit buiten Mesopotamië hadden gezien.

Oorlog
De wetenschappers weten niet wie de tuin heeft aangelegd of wie er opdracht toe gaf. Het gebied werd tussen de zevende en vierde eeuw voor Christus gebruikt, maar kreeg in die tijd veel oorlogen en machtswisselingen te verduren, waardoor onduidelijk blijft welk volk en welke vorst opdracht gaf tot de aanleg van de tuin.

Zorgvuldig
Bij het onderzoek naar de tuin komen diverse wetenschappelijke domeinen aan bod. Zo wordt er gekeken naar de planten en dieren die er leefden en gaan geologen de samenstelling van de grond na. “Een goede opgraving voorziet toekomstige onderzoekers van essentiële informatie,” meent onderzoeker Boaz Gross. “We ontcijferen heel zorgvuldig wat we hier voor ons hebben. Dit is uniek.”

Voor foto’s en een artistieke impressie van de tuin (gemaakt door Boaz Gross) kunt u hier en hier terecht.