bewegen

Beweeg jij dertig minuten per dag en dat vijf dagen per week? Zo ja, dan voldoe je aan het voorschrift van de Wereldgezondheidsorganisatie. Er zijn echter veel mensen die dit niet halen. Wetenschappers beweren dat dit advies een averechts effect heeft en dat het beter is om de lat te verlagen.

Ongeveer één derde van alle volwassen haalt de doelstelling van 30 minuten beweging per dag niet. Toch is dat niet erg. Verschillende onderzoeken tonen aan dat zelfs tien of twintig minuten beweging per dag al een positieve uitwerking heeft op de gezondheid. Zelfs een wandeling van vijf minuten is al een goed begin.

Mensen die momenteel helemaal niet bewegen, moeten gemotiveerd worden om te starten met sporten. Dan is het beter dat ze starten met vijf minuten bewegen op een dag, dan dat ze direct streven naar dertig minuten matig intensief bewegen en dit niet lang volhouden. “Doktoren moeten patiënten aansporen om met kleine stapjes te werken aan het opbouwen van conditie”, zegt wetenschapper Philipe de Souto Barreto van de universiteit van Toulouse. “150 minuten per week bewegen zien veel mensen als een onhaalbaar doel, en dan werkt zo’n voorschrift juist averechts.”

Sportarts Dr. James Borchers van de staatsuniversiteit is het eens met zijn Franse collega, maar is het niet oneens met de aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie. “Mensen moeten proberen om te streven naar 150 minuten beweging per week, al is dit niet een goede eerste stap voor alle patiënten.”