Lange ijskern vertelt meer over klimaat van afgelopen 2000 jaar

stukje ijskern

Wetenschappers hebben op Antarctica een ijskern van maar liefst 303 meter lang bovengehaald. Dankzij de ijskern hopen ze te kunnen achterhalen hoe het klimaat er hier de afgelopen 2000 jaar uitzag.

De onderzoekers haalden de ijskern in het oosten van Antarctica boven,. Ze gebruikten daarvoor een enorme boor. Naast de 303 meter lange ijskern werden ook ijskernen van 116 en 103 meter lang verzameld.

Zee-ijs en meer
Fragmenten van de ijskernen zullen binnenkort in laboratoria wereldwijd worden bestudeerd. Onderzoekers hopen zo een beter beeld te krijgen van het klimaat dat dit deel van de wereld de afgelopen 2000 jaar had. “We zullen in staat zijn om informatie te verkrijgen over de temperatuur waaronder het ijs ontstond, stormen, de activiteit van de zon, vulkanische activiteit, de omvang van het zee-ijs en de concentratie gassen in de atmosfeer,” somt onderzoeker Mark Curran op.

Analyse
De 303 meter lange ijskern kan ons tot wel 2000 jaar terug in de tijd nemen. De kortere ijskernen vertellen iets over het klimaat in de afgelopen 800 tot 1000 jaar. “Deze extra ijskernen voorzien ons van extra ijs voor chemische analyses waarvoor we grote volumes nodig hebben,” vertelt Curran.

Hoewel een 303 meter lange ijskern die iets vertelt over 2000 jaar klimaatgeschiedenis al heel indrukwekkend is, smachten de onderzoekers naar meer. Als het aan hen ligt, is dit slechts een opmaat richting een veel ambitieuzer project: boren naar ijs dat zo’n miljoen jaar oud is. “Zo’n ijskern kan ons helpen om te begrijpen wat ervoor zorgde dat de frequentie van ijstijden zo’n 800.000 jaar geleden veranderde.” Tot zo’n 800.000 jaar geleden vond er gemiddeld elke 40.000 jaar een ijstijd plaats, maar de afgelopen 800.000 jaar gebeurt dat gemiddeld elke 100.000 jaar. Onduidelijk is waarom. Ook hopen de onderzoekers met behulp van zo’n hele oude ijskern de rol van koolstofdioxide in een veranderend klimaat beter te begrijpen.

"Scientists unlock a 2000 year ice core climate record" - Antarctica.gov.au