31.800 jaar oude plant komt tot bloei

Wetenschappers zijn erin geslaagd om meer dan 30.000 jaar oude resten van een plant weer te laten bloeien. Een record.

Dat meldt Discovermagazine op gezag van het blad Proceedings of the National Academy of Sciences. Het paper waarnaar wordt verwezen, is echter nog niet vrijgegeven.

Siberië
De resten in kwestie zouden zijn teruggevonden in Siberië. Tientallen duizenden jaren geleden werd fruit van de plant Silene stenophylla door een eekhoorn begraven. Het beestje haalde de vruchten echter nooit meer op. En dus bleven ze er liggen. Dat ze zo goed bewaard zijn gebleven, komt doordat ze omringd werden door voortdurend bevroren grond die werd afgedekt met een dikke laag ijs. Tegen de tijd dat de onderzoekers het fruit terugvonden, bevonden deze zich op een diepte van 38 meter.

…een Japanse bloem het langste genoom ter wereld heeft?

Plant
De Russische onderzoeker Svetlana Yashina haalde het weefsel waar de zaden aan verbonden zijn uit het fruit en gaf ze toegang tot suikers, vitamines en andere stofjes die de groei bevorderden. Al snel liepen de zaden uit. Het resultaat: meer dan 30.000 jaar oude planten die opnieuw bloeiden. En die uiteindelijk zelfs weer vrucht afleverden: de onderzoekers bevruchtten planten met pollen van elkaar en dat leverde verse vruchten en nieuwe zaden op. De planten functioneerden dus net zo als een plant die u nu in het tuincentrum afhaalt.

Modern
De plant S. stenophylla komt vandaag de dag overigens nog steeds voor. Natuurlijk hebben onderzoekers de oude plant even vergeleken met de moderne variant. En ze ontdekten wel wat verschillen tussen onze S. stenophylla en de plant uit het verleden. Zo bleken de oude planten bijvoorbeeld wijdere bladeren te hebben.

Voor nu is het tot leven brengen van 31.800 jaar oude zaden een record. Maar hoelang dat record overeind blijft? Wie weet wat voor oude plantenresten er binnenkort weer in (smeltend) permafrost wordt aangetroffen.

"Flowers regenerated from 30,000-year-old frozen fruits, buried by ancient squirrels" - Discovermagazine.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door het Instituut van Celbiofysica van de Russische Academie voor Wetenschappen.