Aanpassing gen maakt spieren supersterk

Vergeet de sportschool: een gen aanpassen is genoeg om spieren twee keer zo sterk te maken. Dat blijkt uit onderzoek.

Wetenschappers hebben ontdekt dat er stofjes zijn die de groei van onze spieren afremmen. Door de activiteit van bepaalde genen aan te passen, gaat die rem eraf en worden spieren supersterk.

Supersterke muis
De onderzoekers probeerden het uit met muizen. Ze manipuleerden de genen van jonge muizen en zorgden er zo voor dat het stofje NCoR1 dat normaal de groei van spierweefsel afremt, onderdrukt werd. Het resultaat was enorm: de muizen kregen spontaan spieren die twee keer zo sterk waren. Ze konden veel harder lopen en het duurde ook veel langer voor ze moe waren.

…wetenschappers onlangs ook al onvermoeibare muizen creëerden?

Energie
De onderzoekers bestudeerden de spieren van de supersterke muizen onder de microscoop. En de spieren blijken een grotere dichtheid te hebben, veel massiever te zijn en ook nog eens veel meer mitochondriën te bevatten. Mitochondriën leveren energie aan de spieren. Dat verklaart dus waarom de muizen ook veel verder konden lopen en veel minder snel moe werden.

Sporters
De wetenschappers zien grote mogelijkheden voor hun ontdekking. Nu pasten ze de muizen nog genetisch aan, maar ze denken dat het ook mogelijk moet zijn om NCoR1 met medicijnen te onderdrukken. Mogelijk kunnen die medicijnen in de toekomst worden toegediend aan bijvoorbeeld oudere mensen. Zo wordt de verzwakking van hun spieren tegengegaan. Ook kan de studie wel eens uitkomst bieden aan mensen met spierziekten. En ook sporters hebben ongetwijfeld interesse wanneer de methode op de markt komt. Net als mensen die zich nu elke week met frisse tegenzin naar de sportschool begeven.

Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad Cell.

"Tweaking a gene makes muscles twice as strong" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Steve Shupe (cc via Flickr.com).