Aap prefereert vrouwelijke docent

De vervetaap laat zich liever iets wijsmaken door een vrouwelijke soortgenoot dan door de mannelijke tegenhanger. Dat blijkt uit onderzoek. Wellicht heeft het te maken met de betrouwbaarheid van de apen: het vrouwtje blijft de groep een leven lang trouw, terwijl het mannetje op vierjarige leeftijd veelal de benen neemt.

De onderzoekers lieten een aantal vrouwelijke apen voor de ogen van hun soortgenoten een trucje doen. De apen pakten in 80 procent van de gevallen het trucje op en deden het ook. Kort daarop liet een mannetjesaap zien hoe het moest. Hij vond geen navolging.

De reden van dit gedrag is onduidelijk. Men vermoedt dat de apen een mannetje als minder betrouwbaar zien. Vervetapen leven in relatief kleine groepen van tien tot vijftig individuen en trekken allemaal – vrouwtjes, mannetjes en kinderen – samen op. Terwijl de vrouwtjes deze groep hun leven lang trouw blijven, hebben mannetjes de neiging om hun clubje zodra ze vier jaar oud zijn te verlaten. Wellicht is dat de reden dat de apen hem niet vertrouwen.

Net als bij veel andere diersoorten vechten de mannetjesapen om hun dominante positie in de groep. De vrouwtjes doen dit echter niet. Zij geven de koppositie van generatie op generatie, zonder bloedvergieten door. Wetenschappers vermoeden dat ook bepaalde culturele aspecten op deze manier worden doorgegeven.

"Monkeys Prefer Female Teachers" - News.softpedia.com