Aardbei beschermt huidcel mogelijk tegen ultraviolette straling

Het zou zomaar kunnen dat zonnebrandcrème in de toekomst een nieuw bestanddeel krijgt: aardbeien. Nieuw onderzoek toont namelijk aan dat een aardbeienextract onze huidcellen mogelijk tegen gevaarlijke ultraviolette straling kan beschermen.

Dat schrijven Italiaanse en Spaanse onderzoekers in het blad Journal of Agricultural Food Chemistry. Ze baseren die conclusies op experimenten.

Huid
De onderzoekers namen wat huidcellen en voegden aan de cellen verschillende concentraties van een aardbeienextract toe. Sommige cellen kregen slechts 0,05 milligram per milliliter. Andere cellen 0,5 milligram per milliliter. Ook waren er enkele cellen die geen aardbeienextract kregen toegediend. Vervolgens werden de cellen aan ultraviolet licht blootgesteld. De hoeveelheid ultraviolet licht kwam overeen met de hoeveelheid licht die ons lichaam te verduren krijgt, wanneer we ‘s middags, in het hartje van de zomer gedurende 90 minuten aan de Franse Rivièra zonnen.

…wetenschappers onlangs een paarse aardbei hebben ontwikkeld?

Bescherming
Uit het onderzoek blijkt dat het extract de huid beschermde. Ultraviolet licht kan huidcellen en ons DNA beschadigen. Het extract verhoogt de kans dat cellen de blootstelling aan ultraviolet licht overleven en verkleint de kans dat ons DNA beschadigt. En daarmee kan het extract mensen beschermen tegen een situatie die uiteindelijk kan leiden tot kanker en andere huidziekten.

Hoe?
Maar hoe beschermen aardbeien ons precies tegen ultraviolet licht? De onderzoekers weten het niet helemaal zeker, maar vermoeden dat het aan de pigmenten ligt die aardbeien, maar ook bloemen en bladeren een rode kleur geven. Het is reeds bewezen dat deze stoffen ontstekingen en tumoren tegengaan. De onderzoekers hopen in de toekomst vast te stellen hoe aardbeien de huidcellen precies beschermen. Huidige experimenten beperken zich tot huidcellen in een petrischaaltje; uit onderzoeken met mensen zou moeten blijken of aardbeien ook dan beschermend werken. En of we de aardbeien daarvoor moeten eten of dat het voldoende is om deze bijvoorbeeld aan zonnebrandcrème toe te voegen.

Het is niet voor het eerst dat aardbeien het menselijk lichaam goed lijken te doen. Uit eerdere studies bleek ook al dat ze de maag kunnen beschermen tegen de negatieve effecten van alcohol, ons brein mogelijk scherp kunnen houden en ons beschermen tegen hart- en vaatziekten.

"Strawberry extract protects against UVA rays" - FECYT - Spanish Foundation for Science and Technology (via Eurekalert.org).
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Manchester-Monkey (cc via Flickr.com).