Ademtest onthult kanker

Wetenschappers hebben een simpele, maar effectieve test ontwikkeld waarmee ze aan de hand van de adem van mensen kunnen achterhalen of deze kanker hebben of niet. Het is zelfs mogelijk om op basis van de ademtest te ‘zien’ waar de kanker zit. Mensen met kanker ademen bepaalde moleculen uit die erop wijzen dat de ziekte heeft toegeslagen.

“Deze studie toont aan dat een ‘elektronische neus’ onderscheid kan maken tussen een gezonde en ongezonde adem,” vertelt onderzoeker Abraham Kuten. “En deze kan onderscheid maken tussen verschillende soorten kanker. Als we deze resultaten ook in grotere studies kunnen behalen dan kan deze methode een simpel gereedschap worden om kanker al vroeg op te sporen.”

Tumor
Nu wordt vaak pas duidelijk dat iemand kanker heeft wanneer de ziekte al tamelijk vergevorderd is. Tumoren zijn immers pas te zien wanneer zij een bepaalde grootte hebben. Deze methode ‘ziet’ de ziekte al nog voordat er van tumoren sprake is.

Vluchtige organische stoffen
Wanneer kankercellen in aantal toenemen en tumoren beginnen te groeien, gaat het oppervlak van de cellen chemicaliën uitstoten. Deze zijn met sensoren op te sporen. De test achterhaalt hoeveel zogenaamde ‘vluchtige organische stoffen’ er in de adem zitten. Wanneer iemand kanker heeft, neemt dit aantal namelijk toe. Volgens wetenschappers is de methode ook zeer geschikt om te kijken hoe een behandeling aanslaat. Wanneer de vluchtige organische stoffen afnemen, wordt er vooruitgang geboekt.

De onderzoekers hebben de nieuwe methode inmiddels getest. Ze bestudeerden de adem van 177 proefpersonen. Onder hen bevonden zich zieke en gezonde mensen. Die experimenten zijn goed verlopen. Volgens de wetenschappers moet er echter nog veel onderzoek gedaan worden alvorens kan worden vastgesteld of de test echt betrouwbaar is.

"Breath Test Could Reveal Cancer" - News.discovery.com