Adverteren in 3D: de toekomst?

Binnenkort zullen de eerste driedimensionale posters te zien zijn. Om deze posters te bekijken, heeft de waarnemer geen speciale brilletjes nodig. Er worden speciale belichtingstechnieken gebruikt om 3D-beelden te creëren. Deze beelden kunnen een grootte bereiken van vijf meter.

De advertentie is te zien in drie dimensies. Wanneer een toeschouwer dichterbij komt, verandert het plaatje met iedere stap. U kent vast wel van die ansichtkaarten, die – afhankelijk van de invalshoek – een ander plaatje laten zien. Wiebel met de ansichtkaart heen en weer, en het plaatje lijkt te bewegen. Deze ansichtkaarten met een diepte-illusie laten meestal maar een paar beelden zien.

In plaats van een plaat met groeven, die gebruikt wordt bij 3D-ansichtkaarten, gebruiken de 3D-posters een heleboel kleine lenzen. Deze 250.000 individuele lenzen hebben een diameter van twee millimeter en creëren samen de illusie van een driedimensionaal beeld.

Speciale software maakt voor iedere lens een speciaal plaatje. Alle 250.000 lenzen samen produceren 30.000 verschillende invalshoeken. Een persoon ziet het beeld continu veranderen, afhankelijk van de positie van de kijker.

Er bestaat al een prototype. In de loop van volgend jaar zullen de eerste 3D-posters te zien zijn. Waarschijnlijk hebben ze een grootte van drie bij vijf meter. Zo zijn de posters niet te missen.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd