drink

Volgend jaar al moet een tijdcapsule met daarop reclame voor een Japanse sportdrank op de maan landen.

Japanners willen een tijdcapsule die vormgegeven is als een blikje sportdrank, naar de maan sturen. In de tijdcapsule komen berichten – of dromen – van mensen te zitten. Ook is het betreffende sportdrankje – in poedervorm – in de tijdcapsule te vinden. En over dertig jaar moeten astronauten op de maan landen, de tijdcapsule openen en de berichtjes lezen. Ook is het de bedoeling dat ze het poeder mengen met water (afkomstig van de maan) en vervolgens genieten van een sportdrankje op de maan.

Volgend jaar
Het lijkt een ambitieus plan, maar het moet op korte termijn al worden uitgerold. Het Japanse bedrijf achter het idee wil de tijdcapsule volgend jaar al op het oppervlak van de maan zetten. De daarvoor benodigde raket en lander worden gebouwd door private bedrijven.

Titanium
Het is nog een hele klus om een capsule te maken die de reis door de ruimte en dertig jaar op het oppervlak van de maan kan overleven. Om er zeker van te zijn dat de berichten in de capsule over dertig jaar nog leesbaar zijn, maken de Japanners gebruik van de beste printmethode die nu voorhanden is: ze laseren de berichten in titanium plaatjes.

Ook meedoen?
Het is de bedoeling dat de lander in de zomer van 2016 gelanceerd wordt. En ook jouw droom of bericht kan nog mee. Lees hier hoe.

Astrobotic Technology
Om de tijdcapsule vervolgens daadwerkelijk op de maan te krijgen, doen de Japanners een beroep op Astrobotic Technology Inc, een Amerikaans bedrijf dat aast op Googles’ Lunar X Prize. Deelname aan de Lunar X Prize kan heel lucratief zijn: het eerste private bedrijf dat er voor eind 2017 in slaagt om een rover op de maan te zetten, deze rond te laten rijden en foto’s en filmpjes te laten maken, krijgt 20 miljoen dollar op de rekening bijgeschreven. Wellicht kan het bedrijf met de Japanse droom een stukje dichterbij die hoofdprijs in de buurt komen.

De buitenaardse reclame-uiting zal an sich weinig indruk maken op de aardbewoner, maar met de lancering en landing op de maan wordt natuurlijk flink wat aandacht getrokken. En als de capsule dan over een jaar of dertig weer geopend wordt, zal de naam van het bedrijf ongetwijfeld weer veelvuldig vallen. Een slimme marketingstunt is het welbeschouwd nu al. Een grootse marketingstunt wordt het als de capsule straks daadwerkelijk op de maan landt.