Dieetgoeroes roepen het al jaren, maar eindelijk kan ook de wetenschap dit credo bevestigen. Het drinken van veel water zorgt ervoor dat u afvalt. Onderzoekers lieten proefpersonen drie maanden lang voor elke maaltijd twee kopjes water drinken en zagen hoe deze groep twee kilo meer afviel dan de controlegroep die geen water dronk.

De mensen die voor elke maaltijd water dronken, nuttigden daarna zo’n 75 calorieën minder dan de mensen in de controlegroep. Een jaar later bleek de groep die veel water dronk bovendien veel beter op gewicht te zijn gebleven.

Experiment
Aan het onderzoek namen vooral mensen van middelbare leeftijd deel. De proefpersonen hadden allemaal overgewicht en werden door de onderzoekers op dieet gezet: elke dag mochten ze tussen de 1200 en 1500 calorieën nuttigen. De helft van de proefpersonen moest voor elke maaltijd een halve liter water drinken. De andere helft mocht ook water drinken, maar kreeg niet de instructie om dat voor elke maaltijd te doen.

Meer
Twaalf weken later waren de mensen die op vaste tijden water hadden gedronken gemiddeld zeven kilo kwijt. In de andere groep lag dat gemiddelde op vijf kilo. Dat betekent dat het water ervoor zorgde dat de mensen uit de eerste groep vele tientallen procenten meer gewicht verloren. “Het is een populair idee: drink meer water als je gewicht wilt verliezen,” vertelt onderzoeker Brenda Davy. “Het lijkt logisch, maar was nog nooit echt onderzocht.”

Jong
Uit experimenten onder jongere proefpersonen blijkt dat het water bij hen minder effect heeft. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de spijsvertering. Deze werkt langzamer wanneer we ouder worden en daardoor hebben oudere mensen sneller het gevoel dat ze vol zitten. Ook al hebben ze alleen maar water gedronken.

Anders
Toch vermoedt Davy dat water wel enigszins werkt, maar op een andere manier. Uit experimenten bleek dat jongeren die meer dan een liter water per dag dronken iets meer afvielen dan hun leeftijdsgenoten die dat niet deden. Wellicht heeft dat te maken met de verbranding: door water te drinken produceert het lichaam meer warmte, krijgt de verbranding een boost en worden er dus meer calorieën verwerkt. Bovendien hebben de jongeren door het water minder dorst en laten ze suikerhoudende dranken staan.

Er is een grootschaliger onderzoek nodig om de resultaten van Davy te bevestigen. Maar één ding staat vast: of u nu op dieet bent of niet, een fles water bij de hand kan geen kwaad. Vooral omdat u daardoor dranken met veel calorieën kunt laten staan. “Water is veruit de gezondste drank,” zo concludeert expert Barry Popkin.