Alle dinosaurussen hadden mogelijk veren

Voor het eerst is een fossiel ontdekt van een theropode dinosaurus die niet heel nauw verwant is aan de vogel, maar toch veren heeft. De vondst suggereert dat alle dino’s veren hadden.

Het is natuurlijk niet voor het eerst dat een dinosaurus met veren wordt teruggevonden. Dat gebeurde in het verleden al veel vaker. Maar de dino’s met veren die in het verleden zijn teruggevonden, behoorden allemaal tot de groep coelurosauria. Deze groep bevat bijvoorbeeld ook vogels en de Tyrannosaurus rex. Nu hebben onderzoekers voor het eerst de fossiele resten teruggevonden van een dino met veren die niet tot deze groep, maar tot de Sciurumimus behoort.

Stamboom
Wanneer we de stamboom van de dinosaurussen bekijken, treffen we de ontdekte dino daar heel diep in aan. Veren kwamen blijkbaar al heel vroeg in de geschiedenis van de dinosaurus voor. “Op dit punt zou het geen verrassing zijn als de veer-achtige structuren op de voorouders van alle dinosaurussen aanwezig zouden zijn,” stelt onderzoeker Mark Norell.

Onder ultraviolet licht is de huid van de dinosaurus nog redelijk goed te zien. Foto: © H. Tischlinger/Jura Museum Eichstätt.

Veren erop
De ontdekte dino leefde zo’n 150 miljoen jaar geleden en heeft de naam Sciurumimus albersdoerferi gekregen. Het gaat om een heel jonge Sciurumimus die slechts 70 centimeter lang is. Alles wijst erop dat het hele lichaam van de dinosaurus met veren bedekt was.

De teruggevonden resten vormen de meest complete resten van een roofzuchtige dinosaurus die ooit zijn teruggevonden. En de resten hebben onderzoekers dan ook veel te vertellen. Zo blijkt uit het gebit van de dinosaurus dat deze heel iets anders at dan zijn volwassen soortgenoten. “Het wordt al een tijdje gesuggereerd dat de leefstijl van de roofzuchtige dinosaurus tijdens zijn groei flink veranderde,” legt onderzoeker Oliver Rauhut uit. “Sciurumimus laat zien dat hij als jong een heel ander gebit heeft en dat wijst op een heel ander dieet.” Het jong at waarschijnlijk vooral insecten en kleine prooien. Volwassenen aten grote prooien en mogelijk zelfs andere flinke dinosaurussen. Dat is niet heel onlogisch: een volwassen Sciurumimus kon meer dan een ton wegen en had dus een flink lichaam om te onderhouden.

"Newly Discovered Dinosaur Implies Greater Prevalence of Feathers" - AMNH.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door © H. Tischlinger/Jura Museum Eichstätt.