meisje

Slecht nieuws voor de mannen onder ons. Wanneer ouders krap bij kas zitten, trekken ze hun dochter – onbewust – een beetje voor.

“Bijna alle ouders zeggen dat ze geen voorkeur hebben voor één van hun kinderen, maar economische recessies zorgen ervoor dat ouders – onbewust – een grotere voorkeur hebben voor hun meisjes dan jongens,” stelt onderzoeker Kristina Durante. Ze baseert zich onder meer op experimenten.

Experiment
Tijdens één zo’n experiment kregen 629 proefpersonen een artikel te lezen waarin de economie beschreven werd. In het artikel werd gesteld dat de economie aantrok, verslechterde of stabiel bleef. Daarna kregen de proefpersonen de opdracht hun vermogen onder een denkbeeldige dochter en zoon te verdelen. De mensen die een artikel gelezen hadden dat stelde dat de economie verslechterde, gaven gemiddeld zo’n 60 procent van hun vermogen aan hun dochter, terwijl de mensen die lazen dat de economie aantrok of hetzelfde bleef hun middelen een stuk eerlijker verdeelden.

“Wanneer de middelen schaars zijn, hebben ouders een voorkeur voor dochters, omdat dat reproductief gezien meer oplevert”

Voortplanting
“De resultaten zijn in lijn met het gedrag van andere dieren,” stelt onderzoeker Vladas Griskevicius. “Wanneer de middelen schaars zijn, hebben ouders een voorkeur voor dochters, omdat dat reproductief gezien meer oplevert. Bijna elk vrouwelijk kind zal kinderen krijgen, maar veel mannelijke kinderen blijven kinderloos.” Een tweede experiment onderschrijft die verklaring. Uit dat experiment blijkt namelijk dat dochters sterker voorgetrokken werden naarmate ze dichter bij de leeftijd kwamen waarop ze zich konden voortplanten.

WIST JE DAT…
…stellen met dochters vaker scheiden? Lees hier hoe dat komt.

In ‘het echt’
Die experimenten zijn natuurlijk allemaal leuk en aardig: maar werkt het in de praktijk ook zo? Om dat te achterhalen keken de onderzoekers of er een verband was tussen het Amerikaanse bruto binnenlands product en het geld dat tussen 1984 en 2011 aan jongens en meisjes werd gespendeerd. Wat bleek? Wanneer de economie in zwaar weer was, werd er aanzienlijk meer geld uitgegeven ten behoeve van de meisjes. “Wanneer het bruto binnenlands product afnam, werd er relatief gezien meer aan meisjes dan aan jongens uitgegeven,” vertelt onderzoeker Joseph Redden.

Ouders kunnen hun voordeel doen met dit onderzoek. “Wanneer we ouders ondervragen, is het heel duidelijk dat zij hun kinderen gelijkwaardig willen behandelen,” weet Redden. Ouders zouden zich er dan ook van bewust moeten zijn dat dat in tijden van recessie een stuk lastiger is dan ze wellicht denken, omdat ze – onbewust – hun dochters voortrekken. Ook bedrijven kunnen hun voordeel doen met dit onderzoek. Zo lijkt het nuttig om in tijden van recessie de pijlen te richten op spullen waar meiden niet buiten kunnen.