Het kan je zomaar gaan duizelen als je in je zoektocht naar een dieetboek de boekwinkel binnen stapt. Wat is er veel keus! En hoewel al die boeken hetzelfde doel hebben – afvallen – hanteren ze allemaal een andere aanpak. Het ene boek vestigt zijn vertrouwen op shakes en weer een ander boek beweert dat je afvalt als je maar 500 kilocalorieën op een dag eet. Eén ding hebben de meeste dieetboeken wel gemeen: ze laten je honger lijden. Een methode die tot mislukken gedoemd is, zo stelt David Ludwig, expert op het gebied van obesitas en schrijver van het boek ‘Altijd trek?‘. Dat komt doordat die methode symptomen in plaats van de kern van het probleem bestrijdt.

coverMaar hoe kun je dan wel afvallen? Ludwig komt in zijn boek met een effectief, wetenschappelijk dieet dat hij het ‘Nooit Meer Trek Dieet’ noemt. “Het Nooit Meer Trek Dieet zet het diëten op zijn kop,” zo schrijft hij. “Door van het calorieëntellen af te stappen en zich direct op het vetweefsel te richten.” Het doel van dit dieet? De vetcellen in je lijf herprogrammeren, waardoor je blijvend gewicht verliest. “Bij gebruik van de juiste soorten en combinaties van voedingsmiddelen (en extra technieken om stress te verminderen, beter te slapen en bewegen aangenamer te maken) herprogrammeert dit dieet de vetcellen zo dat ze de opgeslagen calorieën weer afgeven. Wanneer dit gebeurt, stromen de vastzittende calorieën terug in het lichaam en schakelt het metabolisme over op de afvalmodus. Je energiepeil stijgt en er is een enorme toename van verzadiging – het prettige gevoel dat je genoeg hebt gegeten.”

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar experimenten met een testgroep suggereren dat het werkt. In het boek komt Ludwig met alle handvaten die je nodig hebt om het dieet zelf een kans te geven. Het bevat recepten, een maaltijdplanning, boodschappenlijstjes, enzovoort. Maar bovenal – en dat is misschien nog wel interessanter – het wetenschappelijke verhaal achter het Nooit Meer Trek Dieet en de beperkingen van al die andere diëten. Tevens komen in het boek mensen die het Nooit Meer Trek Dieet gevolgd hebben, aan het woord.

Diëten heeft altijd gedraaid om discipline en doorzettingsvermogen. Maar Ludwig ziet daar weinig in. Want vroeg of laat is de wilskracht op en komt het beruchte jojo-effect om de hoek kijken. Effectiever is het – zeker op de lange termijn – om de processen in je lichaam te veranderen, zo stelt Ludwig. En dat met behulp van een dieet zonder ontberingen.

Altijd trek?‘ is zo’n boek waarvan je zou willen dat het jaren eerder was uitgekomen. Want zonder ontberingen je vetcellen trainen klinkt toch net wat aantrekkelijker dan vier keer per week in de knoop zitten in de sportschool of wankelend over straat lopen omdat je lijf het met 500 kilocalorieën per dag moet doen.