Aluminium ontdekt rond een jonge ster

Een primeur: nog niet eerder zijn aluminiumoxide-moleculen rond een jonge ster gespot.

Onderzoekers bestudeerden de jonge protoster Orion KL Source I met behulp van het Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (kortweg ALMA) en vonden overtuigend bewijs voor de aanwezigheid van aluminiumoxide-moleculen. Een belangrijke ontdekking, zo legt onderzoeker Shogo Tachibana uit. “Aluminiumoxide speelde een heel belangrijke rol in de totstandkoming van het oudste materiaal in het zonnestelsel. Onze ontdekking zal bijdragen aan een beter begrip van de evolutie van materiaal in het jonge zonnestelsel.”

Aluminiumrijke materialen zijn eerder ontdekt in meteorieten en worden gerekend tot de oudste vaste objecten in ons zonnestelsel. Maar hoe hun ontstaan precies verband houdt met het ontstaan van sterren en planeten is onduidelijk. De ontdekking van aluminiumoxide rond een jonge ster voorziet onderzoekers van een kans om meer inzicht te krijgen in het proces dat leidt tot het ontstaan van meteorieten en planeten zoals de aarde.

Hier zie je de protoster Orion KL Source I. De ster bevindt zich in het hart van de afbeelding en wordt omringd door een gasschijf (in rood). Afbeelding: ALMA (ESO / NAOJ / NRAO), Hirota et al.

Zo blijkt uit de observaties dat de aluminiumoxide-moleculen ontstaan in warme gebieden dicht bij de protoster. Zodra ze zich naar koudere gebieden begeven, kunnen de moleculen ingevangen worden door stofdeeltjes. Zo ontstaat aluminiumrijk stof, vergelijkbaar met de oudste vaste materialen in ons zonnestelsel, dat de totstandkoming van planeten bevordert.

"ALMA Discovers Aluminum around Young Star" - ALMA
Afbeelding bovenaan dit artikel: ALMA (ESO / NAOJ / NRAO), Hirota et al.