amazone

De Brazilianen bouwen aan een beter wegennetwerk, en daar is het Amazonegebied de dupe van. Tussen 2004 en 2007 is er 50.000 kilometer aan wegen aangelegd. Dit beweren onderzoekers van het Imperial College London.

Normaal gesproken bestaat een land voor minder dan twee procent uit wegen. Toch hebben straten een grote invloed op de omgeving. De luchtcirculatie verandert, waardoor de luchtvochtigheid en bodemtemperatuur anders zijn dan ervoor. Daarnaast kunnen dieren zich minder vrij bewegen.

“Nu we weten waar de wegen worden gebouwd en met welke snelheid dit gebeurt, kunnen we beter voorspellen hoe snel het gebied wordt ontbost”, legt onderzoeker Dr Rob Ewers van het Imperial College London uit.

regenwoud-1Amsterdam
In het geval van het Amazonegebied verdwijnt een groot deel van het regenwoud. Stel, een weg is gemiddeld vier meter breed, dan gaat het om een oppervlak van 200 vierkante kilometer. Dat is dezelfde oppervlakte als die van onze hoofdstad: Amsterdam. Gelukkig is het Amazonegebied met een oppervlak van 5.500.000 km² vele malen groter, dus het is nog geen vijf voor twaalf.

Waar groeit het wegennetwerk?
Het onderzoeksteam gebruikte wegenkaarten en satellietbeelden om de evolutie van het Braziliaanse wegennetwerk in kaart te brengen. De wetenschappers concluderen dat er het snelst wordt gebouwd in gebieden waar het economisch zeer goed gaat. Ook op plekken waar veel nieuwe huizen en bedrijven uit de grond schieten, zien de onderzoekers een snelle groei van het aantal wegen.

Nog steeds?
De grote vraag: zet de groei zich voort? Economisch gaat het anno 2013 een stuk slechter met Brazilië dan een paar jaar geleden. Wellicht dat de wetenschappers het economische dipje kunnen terugzien in het aantal kilometers vers asfalt. Dat zou interessant zijn.