Ambulance-drone schiet te hulp na hartstilstand

drone

Een student van de TU Delft heeft een ambulance-drone ontworpen. Het onbemande, autonome navigerende mini-vliegtuigje kan een defibrillator razendsnel op de benodigde plaats afleveren en de overlevingskans enorm vergroten.

De drone – die een snelheid van 100 kilometer per uur kan halen – is het werk van Alec Momont. De student ontwikkelde het autonome mini-vliegtuigje tijdens zijn afstuderen. De drone weegt ongeveer vier kilo en kan een defibrillator vervoeren. Met behulp van GPS weet de drone geheel zelfstandig de locatie waar hij nodig is, te vinden. Het mini-vliegtuigje achterhaalt die locatie via het mobiele telefoonsignaal van degene die de hulpdiensten heeft gewaarschuwd.

Sneller hulp
Dankzij de drone kan de apparatuur die nodig is om hulp te verlenen na een hartstilstand binnen één minuut ter plaatse zijn. En dat vergroot de overlevingskansen enorm. “In de EU krijgen jaarlijks ongeveer 800.000 mensen een hartstilstand en slechts acht procent overleeft dit,” vertelt Momont. “De belangrijkste reden hiervoor is de relatief lange responstijd van de hulpdiensten – ongeveer tien minuten. Hersendood en overlijden treedt al binnen vier tot zes minuten op. Met de ambulance-drone wordt het mogelijk om defibrillatie-apparatuur binnen één minuut naar een patiënt te brengen in een gebied van 12 vierkante kilometer. Met die responssnelheid stijgt de overlevingskans van acht procent naar tachtig procent.”

Instructies
De drone maakt een snelle respons – nog voor de hulpdiensten er zijn – mogelijk. Maar de drone kan de defibrillator niet bedienen. Dat zullen mensen die op dat moment bij het slachtoffer aanwezig zijn, moeten doen. Geen gemakkelijke opdracht. Maar de drone kan helpen. Het mini-vliegtuigje kan – via een livestream video- en geluidverbinding – feedback en instructies aan de mensen die ter plaatse zijn, geven. “Succesvol gebruik van een defibrillator door ongetrainde personen ligt nu maar op twintig procent,” vertelt Momont. “Maar met persoonlijke instructies kan dit stijgen naar negentig procent. De instructies van de centrale via een speaker nemen bovendien een deel van de paniek weg.”

Als het aan Momont ligt, worden de drones onderdeel van de medische noodinfrastructuur. Toch zul je de drones nog niet één, twee, drie door de straat zien vliegen. “Er zijn nog wel enige obstakels voor de verdere ontwikkeling van de ambulance-drone. De drone kan autonoom vliegen, maar dit is vooralsnog wettelijk niet toegestaan. Een wetswijziging op dit gebied wordt in 2015 verwacht.” Ook technisch valt er nog het één en ander aan de drone te verbeteren. Zo moet deze in de nabije toekomst nog beter in staat zijn om zelfstandig en automatisch obstakels te ontwijken en moet de drone nog getest worden met ‘echte’ patiënten. Toch verwacht Momont dat de drone binnen vijf jaar werkelijkheid kan worden: diverse partijen uit de medische wereld hebben al interesse getoond. Naar schatting gaan de drones ongeveer 15.000 euro per stuk kosten. “Afgezet tegen het aantal levens dat hiermee potentieel gered kan worden, is dat zeer redelijk.”

Bronmateriaal

"Ambulance-drone TU Delft vergroot overlevingskans bij hartstilstand drastisch" - TUDelft.nl
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door xx (cc via Flickr.com).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd